Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
BLU-1004 Barns utvikling, lek og læring - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet skal gi forståelse og innsikt som barnehagelæreren må ha for å kunne legge til rette for og lede lek-, lærings-, omsorgs- og danningsprosesser. Læreplanteori og didaktikk behandles i lys av barnehagens rammeplan.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barnehagelæreryrket, pedagogisk leders rolle og profesjonskompetanse
- aktuelle teorier og forskning om omsorg, i forhold til barn, medarbeidere og foresatte, barns utvikling, lek, læring og danning i et samfunn preget av mangfold, samt fange opp barn som trenger ekstra hjelp og støtte
- leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap, relasjoner og samspill
- styringsdokumenter og planverk for barnehagen
- didaktikk og didaktikkens betydning for barnehagens virksomhet
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i arbeidet med å ivareta barns leke- og læringsprosesser
- hvordan ulike læringsmiljø kan bidra til barns lek-, lærings- og mestringsopplevelser
- hvordan barns selvoppfatning og selvforståelse utvikles gjennom ulike erfaringer, for eksempel knyttet til kjønn
- samiske perspektiver og barndom og på barns utvikling, lek og læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- ta utgangspunkt i didaktiske forutsetninger i sitt pedagogiske arbeid
- lede arbeidet med å skape et stimulerende miljø for barns utvikling, lek og læring
- bruke faglig kunnskap i samhandling med andre i ulike omsorgs- og læringsarenaer
- arbeide med realisering av barns medvirkning i barnehagen
- vurdere og reflektere over og begrunne eget pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- anvende ulike observasjonsteknikker
- utforske pedagogisk bruk av digitale verktøy
- reflektere over hvordan mangfold med særlig vekt på det samiske kan være en ressurs i det pedagogiske arbeidet
- skape og bruke ulike omgivelser og materiell inne og ute for barns utforskning, sansestimulering og mestringsopplevelser
Generell kompetanse
Studenten:
- tar ansvar for og viser grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns behov og læringsmuligheter
- reflekterer kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til ledelse av pedagogisk arbeid med barn
- reflekterer over sin fremtidige rolle som barnehagelærer og leder
- formidler egen pedagogisk kompetanse
- formidler fagkunnskap skriftlig i samsvar med krav til akademiske tekster
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningen går over to semester.
Undervisningsomfang: om lag 100 timer.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.