Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
BLU-2012 Språkutvikling og språkmiljø for en- og flerspråklige barn i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet er forankret i pedagogisk og språkvitenskapelig teori om barns språkutvikling og skal gi et teoretisk grunnlag for å forstå hva språk er, og hvordan barn tilegner seg og bruker språk. Videre skal det gi innsikt i den grammatiske, semantiske og pragmatiske språkutviklingen både hos enspråklige og flerspråklige barn. Emnet skal gi oversikt over noen hovedlinjer i forskning om talespråklige ferdigheter hos enspråklige og flerspråklige barn.
Et godt språkmiljø er viktig for å sikre tidlig innsats i et forebyggende perspektiv. Utviklingen av et situasjonsuavhengig språk som grunnlag for læring vil stå sentralt i emnet. Det vil være fokus på teoretisk grunnlag for praktisk språkarbeid i forbindelse med observasjon, vurdering og stimulering til utvikling av muntlig språk i barnehagen.
Emnet vil også rette oppmerksomhet mot samarbeid med foreldre, faglig veiledning av personalet og utvikling av arbeid med språkmiljø på institusjonsnivå.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- barns språkmiljø
- barns muntlige og skriftlige språkutvikling
- flerspråklig utvikling
- det flerspråklige Nord-Norge
- og betydningen av tidlig pedagogisk innsats i et forebyggende perspektiv
- etiske problemstillinger knyttet til observasjon og kartlegging av individuelle ferdigheter
- samtale (barn-barn og barn-voksen) og barns fortellekompetanse og bruk av situasjonsuavhengig språk
- språkets betydning for barns lekekompetanse, særlig i et flerspråklig perspektiv
- læringsteori og dens betydning for arbeid med språk i barnehagen
- samarbeid mellom barnehage og hjem, og barnehage og offentlige instanser
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere barns muntlige språk
- observere og kartlegge barns språkmiljø og barnehagens språkmiljø, og veilede personalet i arbeidet med språkmiljøet
- vurdere utvalg og bruk av verktøy for observasjon og kartlegging av språk
- stimulere barns samtaleferdigheter og fortellekompetanse og bruk av et situasjonsuavhengig språk
- legge til rette for og støtte barns språklige kompetanse i ulike typer lek
- veilede foreldre og barnehagepersonalet
- lede arbeid med språk i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten:
- anvender teorier om språkutvikling i praktisk arbeid ved en- og flerspråklig utvikling
- forstår sammenhengen mellom språkutvikling, lek og læring
- reflekterer over betydningen av et godt språkmiljø for barns utvikling
- reflekterer over og arbeider med flerspråklige barns utvikling av norsk språk og støtte deres bruk av morsmål
- kan ta ansvar for samarbeid med foreldre om barns språkutvikling
- kan gi faglig begrunnet veiledning til personalet og samarbeide faglig med eksterne instanser om barns språk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er studentaktive læringsformer og lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.