Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
BLU-2014 Friluftsliv og mestring for alle barn i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Sentrale fagområder er:
- mestring knyttet til atferd og sosial kompetanse
- friluftsliv
- natur
- fagdidaktikk
- mangfold i nord
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- mestring knyttet til atferd og sosial kompetanse hos barn
- friluftsliv, fagdidaktiske metoder og sikkerhetsvurdering i natur
- fysisk, psykisk og sosial mestring hos barn koblet til friluftsliv
- samspillet mellom menneske og natur i et mangfoldsperspektiv
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter i natur for barn knyttet til atferd og sosial kompetanse
- beherske praktiske ferdigheter i friluftsliv
- foreta sikkerhetsvurderinger i natur
- lede prosjekt i barnehagen
- bruke digitale verktøy i planlegging, gjennomføring og evaluering
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende kunnskap om barn knyttet til atferd og sosial kompetanse i planlegging, ledelse, gjennomføring og vurdering av aktiviteter i natur
- sikkerhetsvurdere og tilrettelegge for aktiviteter i natur ut fra målsetning om utfordring og mestring for alle barn
- beherske ferdigheter og fagdidaktiske metoder innenfor friluftsliv i et mangfoldsperspektiv
- reflektere over menneskets forhold til natur
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Det vil bli lagt vekt på at studentene får arbeide med det teoretiske stoffet gjennom veiledet gruppearbeid med faglige og praktisk-metodiske oppgaver. I løpet av semesteret vil det bli gjennomført en delvis studentorganisert overnattingstur.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.