Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
HEL-3160 Vitenskapsteori for helsefag - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- avansert kunnskap om sentrale vitenskapsfilosofiske begreper
- inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoners relevans og funksjon for helsefaglig praksis og forskning
- inngående kunnskap om forholdet mellom vitenskapelig kunnskapsproduksjon, etikk og politikk
Ferdigheter
- kritisk analysere helsefaglige problemstillinger ved hjelp av teori introdusert i emnet
- kritisk analysere forskningsartikler og faglitteratur
- analysere og forholde seg kritisk til verdigrunnlaget for kunnskapsutvikling og -anvendelse i helsefaglige praksiser
Generell kompetanse
- beherske sentrale begreper og uttrykksformer innen vitenskapsteori
- anvende perspektivmangfold for å belyse, drøfte og formidle faglige synspunkter og argumenter i helseforskning
- diskutere etiske og politiske aspekter ved kunnskapsutvikling og -anvendelse i helsefaglige praksiser
- analysere forbindelser mellom teoretiske perspektiver og tilnærmingsmåter i helsefaglige praksiser
- identifisere og diskutere teoretiske perspektiver slik de kommer til uttrykk i faglitteratur, forskning og yrkesutøvelse
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
Emnet består av forberedende selvstudier, en to ukers samling og påfølgende selvstudier fram til innlevering av eksamensoppgave. Samlet arbeidsmengde er beregnet til 250-300 timer.
Undervisningsformer i samlingen er forelesninger og seminarvirksomhet med studentframlegg. Forelesningene skal gi bakgrunn og eksempler til hjelp for å forstå sammenhenger mellom emnets teori/pensum og praksis.
Seminar og gruppearbeid forutsetter studentengasjement og legger vekt på å utvikle studentenes evne til å forstå og formidle faglige problemstillinger.
Det er obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet aktivitet. Studenter med fravær har ikke krav på særskilt tilrettelagt opplegg. De må selv ta ansvar for å tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilhørende emnet. Studenten kan bli bedt om å dokumentere at han/hun har tilegnet seg nødvendig læring gjennom skriftlig tekst eller muntlig fremlegg/dialog med lærere i etterkant av fravær. Fravær ut over 20 % kan føre til tap av eksamensrett og endret studieprogresjon.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.