Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2022

HEL-3222 Nevrologisk fysioterapi - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på M-FYSIO master i fysioterapi, studieretning nevrologisk fysioterapi. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. 

Innhold

Emnet omhandler undersøkelse, funksjonsvurdering og utprøving av behandling for personer med nevrologisk betingede funksjonsproblemer og utgjør en forutsetning for spesialisert virksomhet både i utredning, behandling og rehabilitering/ habilitering.  

Emnet introduseres gjennom et historisk tilbakeblikk på nevrologisk fysioterapi hvor teoretiske perspektiver forankret i den bio-psyko-sosiale modell og internasjonal klassifisering av funksjon (ICF) drøftes kritisk. Dette teoretiske grunnlaget utvides ved å introdusere og implementere en fenomenologisk forståelse hvor kroppen er sentrum for erfaring, uttrykk og handling. Systemteorier for bevegelseskontroll samt detaljert kunnskap om nevrobiologi og nevromuskulære forutsetninger for funksjonell bevegelse, postural kontroll, balanse, gange og arm-/håndfunksjon vektlegges. Praktisk bevegelsesanalyse av funksjonelle aktiviteter og utforsking av potensiale for optimalisering av bevegelse hos friske personer danner grunnlag for tilsvarende analyse og utforskning av avvik hos personer med skade/sykdom i sentralnervesystemet (CNS). I denne prosessen vurderes tilpasning til underlaget, biomekaniske forhold, samspill mellom stabilitet og mobilitet i de ulike kroppsområdene, måloppnåelse samt praktisk utforsking av muligheter for optimalisering av funksjon. Patologi og patofysiologi for hoveddiagnosegrupper slik som medfødte utviklingsforstyrrelser, sirkulatoriske, nevrodegenerative, inflammatoriske og nevromuskulære tilstander blir tematisert. Herunder presenteres og drøftes også nevrobiologisk grunnlag for ulike patologiske forstyrrelser av motorikk, sensorikk og tonus. 

Nevrologisk undersøkelse med vekt på bevegelsesanalyse, system- og nivådiagnostikk tematiseres teoretisk, praktisk og drøftes kritisk. Ulike teoretiske modeller for klinisk resonnering diskuteres; eksempelvis diagnostisk, narrativ, dialektisk og modeller som vektlegger kroppslige erfaringer, uttrykk og samhandling. Systematisert og individuelt tilpasset klinisk undersøkelse med vekt på refleksjon over valg og vurderinger fremheves. Betydningen av aktiv deltakelse hos pasient og eventuelle pårørende understrekes. Evne til å fortolke pasientens ulike kroppslige og verbale uttrykk og skape en positiv interaksjon hvor etiske vurderinger er integrert vektlegges. Systematisk vurdering av sammenheng mellom funn og teoretisk underbygning av klinisk resonnement er sentralt og tematiseres videre gjennom skriftlig dokumentasjon. Standardisering versus systematisering drøftes, og aktuelle standardiserte tester innen nevrologisk fysioterapi vurderes kritisk og implementeres i egen praksis. Klinisk resonnering og målsettingsarbeid hvor pasienten er aktiv deltaker vektlegges. Videre tematiseres integrering av nevrologisk fysioterapi i tverrprofesjonelle sammenhenger og koordinerte pasientforløp i helsetjenesten. 

Undervisningen vektlegger integrering av teori og praksis. Praksisstudier ved egen arbeidsplass og praksisveiledning utfyller undervisning på samlingene. 


Hva lærer du

Kunnskaper  

Ferdigheter 

Generell kompetanse:  


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes. 

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Undervisning

Forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, pasientdemonstrasjoner, undersøkelse av pasienter, workshops, case-undervisning, video-analyse, praksisstudier ved eget arbeidssted, praksisveiledning og selvstudium. Gjennomgående vektlegges studentaktive læringsformer.  

Emnet undervises gjennom første og andre semester. Fysisk undervisning arrangeres i samlinger på til sammen 4 uker ved campus Tromsø. Mellom samlingene arbeider studentene med praksisstudier, arbeidskrav og selvstudium, i tillegg til noe digital undervisning.