Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
HEL-6331 Veiledningskompetanse for helsevitenskapelige utdanninger og helsetjenestene - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Faglig innhold:
- Det pedagogiske grunnlaget for veiledning
- Veiledningsmetoder - og modeller
- Kommunikasjon, kommunikasjonsverktøy
- Veiledning som strukturert prosess, faser i veiledning
- Veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning og veiledning i grupper
- Veiledning i- og for tverrprofesjonelt samarbeid
- Rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- Refleksjon, kritisk refleksjon og etisk refleksjon
- Skikkethetsvurdering
- Læringsutbyttebeskrivelser og vurdering
Søknadsfrist
Opptakskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende treårig utdanning i helse- eller sosialfag. Praksiserfaring kan i særskilte tilfeller erstatte formell utdanning, dette vurderes individuelt etter søknad.
Søknad om opptak registreres her: EVUweb
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Kan drøfte det teoretiske grunnlaget for veiledning.
- Forstå prinsipper og forutsetninger i veiledning.
- Har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser i veiledningsforhold, også i et mangfoldsperspektiv.
- Kjenne til viktige trekk ved tverrprofesjonell yrkespraksis.
- Kan analysere veiledningsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i teoretiske grunnlag og metoder.
- Evne til å vurdere studentenes skikkethet (i praksisstudier) og iverksette tiltak etter gjeldende retningslinjer.
Ferdigheter
- Anvende metoder i veiledning på en selvstendig måte i en-til-en veiledning, grupper og i tverrprofesjonelt samarbeid.
- Anvende ulike samtaleverktøy for å bidra til refleksjon og læring hos veisøker.
- Gi læringsfremmende tilbakemeldinger, skikkethetsvurderinger og sluttvurderinger.
- Strukturere veiledningen.
- Reflektere systematisk, kritisk og etisk over egen veiledning.
Generell kompetanse
- Vise innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen.
- Kritisk reflektere over egen veilederrolle og konteksten for veiledningen.
- Begrunne egen veiledningspraksis i tråd med relevant teori, empiri og erfaringskunnskap.
- Anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
- Studiesamlinger: totalt 21 timer
- Praktiske øvelser, rollespill, refleksjon rundt egen veiledning og veilederrolle, diskusjoner.
- Nettbasert undervisning
- Egen fordypning, dialog, samarbeid og tilbakemelding til og fra medstudenter, muntlig og skriftlig refleksjon, individuell ferdighetstrening i å veilede, oppgaveløsning.
- Videoproduksjon (opptak)
Studiet vil bestå av nettstudier, studiesamlinger, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Studentenes egne erfaringer vil trekkes inn i - og være sentrale i undervisningen. Selvstudier utgjør en vesentlig del av studiet, inkludert ferdighetstrening i veiledning i egen yrkespraksis. Digital teknologi tas i bruk via nettressurser som video, tekst, lenker, oppgaver og deltakelse i diskusjonsforum.