Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2022

IDR-1212 Idretter 1 - 20 stp


Ansvarlig enhet

Idrettshøgskolen

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

IDR-1321 Idretter 1 20 stp

Innhold

Emnet vil inneholde et utvalg av følgende idretter

Langrenn 

Alpint (telemark)

•    Teknikk alpint (telemark): Grunnposisjon - kanting - belastning - dreining

•    Metodikk og nybegynneropplæring

Skileik

•    Oppgavestyrt og situasjonsstyrt undervisning

 •    Variert bruk av elementene i skileikanlegget

.•    Rammefaktorer for leik på ski.

Skøyter

•    Grunnleggende ferdigheter og ferdighetsutvikling på skøyter

•    Spilleøvelser løkkebandy - utendørs ballspillaktivitet, vinterstid

•    Undervisningsmetoder, organisering og progresjon i skøyteopplæring

Ballspill

•    Spillets ide, hovedregler og sentrale begrep

•    Grunnleggende ferdigheter og ferdighetsutvikling

•    Læring og trening

•    Ulike formidlingsmodeller for innøving av ferdighet

Svømming og livredning

•    Vanntilvenning

•    Metodikk og didaktikk for læring og utvikling av teknikk i utvalgte svømmearter

•    Livredning og HLR


Søknadsfrist

1. juni

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199 

Enkeltemnestudenter må fremlegge politiattest på grunn av aktivitet med barn og unge.


Hva lærer du

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.

Undervisning

Det forventes at studentene jobber om lag 500 timer med læringsaktivitetene innen dette emnet for å oppnå læringsutbyttet. Undervisningen legges opp med både praktisk og teoretisk arbeid.  Deler av undervisningen kan foregå i digitalt klasserom. I den praktiske undervisningen vil aktiviteten foregå i spesifikke anlegg knyttet opp mot idretten som praktiseres. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver i de ulike idrettene, som tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, men hovedvekt ligger på formidling av idretter. Det innebærer utvikling av evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærerdrevne og studentdrevne læringsaktiviteter, der det blir lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger.