Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2022

IDR-1222 Trenings- og bevegelseslære med basistrening - 20 stp


Ansvarlig enhet

Idrettshøgskolen

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

IDR-1311 Trenings- og bevegelseslære med basistrening 10 stp

Innhold

Treningslære skal gi grunnleggende teoretisk og praktisk innsikt i treningsprinsipper og treningsmetoder for å kunne utvikle fysiske egenskaper. Emnet gir grunnleggende kunnskap om det fysiologiske grunnlaget for prestasjon i idrett og hvordan kroppen reagerer på trening.Emnet gir også kunnskap om hvordan trening planlegges og struktureres i ulike perioder.

Bevegelseslære skal gi kunnskap om kroppens anatomi, samt belyse generelle prinsipper som gjelder for hensiktsmessige kroppsstillinger og bevegelser. Denne kunnskapen skal gi innsikt i anvendelse av slike prinsipper i tilknytning til utførelse av idretter.

Basistrening skal gi studentene erfaring i praktisk anvendelse av de grunnleggende prinsippene og metodene som har til hensikt å utvikle fysiske, psykiske, koordinative og sosiale egenskaper og ferdigheter.

Følgende tema blir belyst:

Treningslære

Anatomi og fysiologi

Bevegelseslære: Spesiell vekt på å forstå hensiktsmessige bevegelsesløsninger i øvelser og idretter der det inngår:


Søknadsfrist

1. juni.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadskode 9199. Enkeltemnestudenter må fremlegge politiattest på grunn av aktivitet for barn og unge.

Hva lærer du

Kunnskap

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk. Noe av undervisningen kan foregå på engelsk.

Undervisning

Emnet vil bli holdt i seminarform, med lærerstyrte fellestimer og aktiv studentmedvirkning og fremlegg av oppgaver. En legger opp til både praktisk og teoretisk tilnærming til fagstoffet i form av forelesning, gruppearbeid og praktiske øvelser. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, som tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, men hovedvekt ligger på formidling, dvs. utvikle evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærer-initiert og student-initiert opplæring.

Arbeid med teoretiske oppgaver og praktiske øvelser/metoder er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 500 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium.