Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
IDR-3912 Fritid, kroppskultur og helse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Idrett og friluftsliv involverer og aktiviserer store deler av befolkningen. Friluftsliv forbindes også med en spesiell norsk livsstil. Selv om det er en økt deltakelse i trening og mosjon blant store grupper kan vi fra et annet ståsted beskrive en inaktiv livsstil forbundet med uheldige og usunne sider. Det er derfor viktig å kunne forstå og kritisk kunne vurdere ulike former for fysisk aktivitet og dens betydning for menneskets livsstil, helse og væremåte.
I dette emnet gjennomgås:
- Idretts- og friluftssosiologi, historie og filosofi
- Fysisk aktivitet, fritid, turisme og folkehelse.
- Sosial ulikhet.
- Kroppen i bevegelse - å ha kropp og å være kropp.
- Kjønn, etnisitet og rasisme.
- Relevante trender, innovasjon og teknologi på idretts- og fritidsarenaer
- Politikk, medier, organisasjon og nasjonalisme
- Toppidrett og mosjonsidrett
- Avvikende praksiser
Søknadsfrist
Opptakskrav
Opptakskrav: Bachelorgrad eller tilsvarende med minimum 90 studiepoeng idrett, friluftsliv eller kroppsøving kvalifiserer til opptak. Studenter med 60 studiepoeng kroppsøving som i tillegg har 30 studiepoeng innen idrett, friluftsliv eller kroppsøving kan også søke opptak til emnet.
For opptak til emner på master i idrettsvitenskap kreves det at gjennomsnittskarakter i bachelorgraden må være C.
Søknadskode 9371
Hva lærer du
Kunnskap
- Ha viten om sosiologiske, historiske og filosofiske forklaringer og teorier om fritid, kroppskultur og helse.
- Beskrive og forklare viktigheten av fritid og fritidsaktiviteter før og i dag.
- Kunne diskutere idrett og friluftsliv som et moderne fenomen
- Være bevisst og kunne forklare samfunnsforhold mellom kropp og helse
- Kunne beskrive og forklare statlig helsepolitikk i forhold til idrett og friluftsliv
Ferdigheter
- Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og diskusjoner om klasse, kjønn og etnisitet i samfunnsmessig sammenheng.
- Kan anvende relevante sosiologiske teorier for å analysere og redegjøre for aktive fritidstilbud.
- Analysere og kritisk vurdere utsagn, tekster og beskrivelser av kropp.
- Analysere kroppen som identitetsmarkør ved å anvende relevante teorier.
- Analysere og kritisk reflektere over forskningsdata om folkehelse.
Generell kompetanse
- Ha forståelse for hvordan man kan integrere teoretiske perspektiver og diskutere problemstillinger knyttet til fritid, kroppskultur og helse
- Redegjøre for betydningen av fysisk aktivitet i det moderne samfunnet.
- Redegjøre for den norske idrettsmodell og friluftsliv som en nordisk modell, og betydninger dette har for livsstil, verdier og helsepolitikk
- Delta reflektert i samfunnsdebatter om sosial ulikhet, fysisk aktivitet og identitetsutvikling.
- Redegjøre for ulike kroppsbegrep og filosofiske tilnærminger til kropp.
- Drøfte inngående kroppens betydning for kjønn og kjønns betydning for kroppen.
- Drøfte inngående idrettens og friluftslivets muligheter til å påvirke folkehelse.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.