Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
LER-1204 Matematikk fagvalg - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har matematisk kunnskap om:
- tall, regning og tallsystemer
- brøk, desimaltall og prosent
- pre-algebra og tidlig algebra
Studenten har kunnskap om elevers matematiske tenking og:
- forståelse for posisjonssystemet for hele tall, brøk, proporsjonalitet, prosent og desimaltall
- hvordan elever utvikler telle- og regnestrategier
- vanlige feil og misoppfatninger og hvordan disse kan forebygges, avdekkes og følges opp
- matematikkvansker knyttet til tema i emnet
- kulturelle variasjoner, med særlig vekt på samisk.
Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og
- matematiske kompetanser
- problemløsning og modellering/matematisering
- matematisk kommunikasjon
- oppbygging og strukturer i addisjons-, subtraksjons-, multiplikasjons- og divisjonstabellen
- hvordan undervise i telle- og regnestrategier
- fleksible og standardiserte algoritmer for de fire regneartene
- kartlegging og vurdering av elevenes matematiske kompetanser
- overgang mellom 1.-7 trinn og 8.-10. trinn
- elever med ulik kulturell bakgrunn
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende prioriteringsregler, den assosiative, kommutative og distributive loven i grunnleggende tallregning
- lede undervisning med fokus på brøk, desimaltall, prosent og proporsjonalitet og sammenhengen mellom disse
- vise hvordan brøk kan illustreres og konkretiseres
- bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- kommunisere med elever, lytte til og vurdere elevers innspill
- vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- bruke samisk kultur som kontekst i matematikkundervisningen
- beherske uformell likningsløsing
Kompetanse
Studenten har kompetanse i å:
- anvende figurtall, primtall, faktorisering og delbarhet i undervisningen
- analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- tilrettelegge for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov, gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
- gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevers matematiske tenkning
- planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever med fokus på variasjon og elevaktivitet
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.
For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.