Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
LER-1311 Naturfag 1-7 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag
- grunnleggende kunnskap om elektriske kretser, magnetisme og nordlys
- grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet og stjerner og stjernehimmel i norsk og samisk tradisjon
- grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
- grunnleggende kunnskap om partikkelmodellen.
- grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- grunnleggende kunnskap om stoffmengde og støkiometriske beregninger i kjemi
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter, håndtere enkelt labaratorieutstyr og lage løsninger med gitt konsentrasjon.
- legge til rette for utforskende undervisning i naturfag på barnetrinnet.
- vurdere elevenes læring på barnetrinnet i ulike undervisningssituasjoner.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen, spesielt lesing, skriving og regning.
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne ta begrunnede valg for å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag
- ha et solid grunnlag for å reflektere rundt begynneropplæring i naturfag
- bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.