Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
LER-1710 Nordsamisk språkkunnskap med didaktikk del 1 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om samisk språk og didaktikk, og det arbeides også med å styrke studentens identitet som språkbruker, og forståelsen av lærerrollen for samisk som et truet språk.
I tillegg til å jobbe med å forbedre studentens egen muntlige og skriftlige kompetanse knyttes, språkkunnskapen til språklæringsmetoder og ressurser for undervisning samisk 2 i grunnskolen.
- Muntlig kommunikasjon på samisk
- Grunnleggende kunnskaper om språket som system
- Skriving av tekster
- Tilrettelagte tekster om emner relevante for grunnskolen
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år
Søknadsfrist
Opptakskrav
Jf. Opptakskrav progresjonskrav i studieplan for grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Studiet bygger på minst samisk 2. språk på videregående eller minst 30 stp. nordsamisk som fremmedspråk fra UiT eller Samisk høgskole eller tilsvarende. All undervisning foregår på samisk. For videreutdanningsstudenter gjelder forkunnskapskravet fullført lærerutdanning i tillegg til kravet om samisk språkkunnskap.
Hva lærer du
Kunnskap:
Studenten har
- grunnleggende kunnskap om samisk språk som system
- et aktivt og grunnleggende ordforråd
- kunnskap om viktige forskjeller mellom norsk og samisk syntaks
- innsikt i tilnærmingsmåter for samiskundervisning med utgangspunkt i temaene som gjennomgås i emnet
- kunnskap om ulike språklæringsteorier, strategier og metoder som fremmer språkutvikling, med spesielt fokus på andrespråkopplæring
- ordforråd som dekker temaer som er aktuelle i samiskundervisning i grunnskolen
- kunnskaper om samisk språkets stilling i samfunnet, og om flerspråklighet i et samfunnsperspektiv (for eksempel minoritets- og majoritetsspråk, språkbevarelse og språkbytte)
- innsikt i sin egen læringsprosess i samisk og kan tilpasse sitt eget studiearbeid
Ferdigheter:
Studenten kan
- føre samtaler på samisk ulike situasjoner
- skrive språklige korrekte tekster på samisk
- lese tilpassede tekster på samisk
- planlegge, lede og vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utvikling av de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglige temaer
- gi tilpassede tilbakemeldinger og bruke underveis- og sluttevaluering for å veilede elever i samiskopplæringa
- utvikle elevenes bevisst språklæringskompetanse
- utvikle elevenes kommunikative kompetanse, dvs. deres evne til å bruke samisk tilpasset ulike situasjoner
Kompetanse:
Studenten kan
- nødvendig grammatikk for undervisning i samisk 2
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på samisk på en måte som er tilpassa elever i grunnskolen
- vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse