Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2022

LER-2212 Matematikk 5-10. Funksjonsanalyse, geometri, tallære og sannsynlighetsregning - 20 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Innhold

Emnet inneholder følgende matematiske og didaktiske temaer: funksjonslære, derivasjon, integrasjon, modellering, vurdering, sannsynlighetsregning, programmering, matematikkvansker, bevis og argumentasjon. Dette er en fordypning av noen av temaene i matematikk på 1000-nivå.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte som er delt opp i henhold til kjerneelementene i LK20:

Kunnskaper

Studenten skal ha matematisk og didaktisk kunnskap om:

Modellering og anvendelser

Abstraksjon og generalisering

Utforsking og problemløysing

Resonnering og argumentasjon

Representasjon og kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

Kompetanse

Studenten skal ha kompetanse i å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i de matematiske temaene, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i den matematiske kunnskapen. Samtidig skal de matematiske emnene relateres til ungdomsskolematematikken som en basis for elevenes videre læring og virke. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings-  og arbeidsformer som f. eks individuelt arbeid og gruppearbeid. Utforskende og kreative arbeidsformer vil bli vektlagt.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 100 timer, inkludert seminar.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

Se egen praksisplan.