Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PED-1001 Pedagogisk psykologi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er obligatorisk for studenter på årsstudiet i pedagogikk, bachelor i pedagogikk og bachelor i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi; det kulturelle perspektivet belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst og samfunn særlig oppmerksomhet.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
- Ha oversikt over hvordan oppvekstforhold påvirker utvikling
- Ha oversikt over hvilke personlige og samfunnsrelaterte variabler som påvirker utvikling
Ferdigheter:
- kunne skriftlig og vitenskapelig formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling, hvordan oppvekstforhold, personlige og samfunnsrelaterte variabler påvirker utvikling
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
- Forstå hva som kan påvirke utvikling og hvordan man skal jobbe med dette i en pedagogisk setting.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk.
Undervisning
Forelesninger, seminarer og studentaktive læringsformer. Totalt omfang på om lag 40 timer.
Dato for eksamen
Hjemmeeksamen utlevering 23.11.2022 innlevering 23.11.2022
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.