Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PED-3018 Utdanningspolitikk og utdanningshistorie - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Valgemne for studenter på master i pedagogikk eller tilsvarende disipliner innen samfunnsvitenskap og humaniora. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en grundig innføring i sentrale nasjonale utdanningsreformer fra 1970. Reformene forstås med bakgrunn i ideologiske, politiske og historiske rammer, både nasjonalt og internasjonalt. Forholdet mellom utdanningspolitikk og undervisning, oppdragelse, læring og danning blir diskutert i lys av relevant teori. Emnet undersøker forholdet mellom utdanningspolitiske intensjoner og realisert politikk i utdanningssystemet. Forholdet mellom internasjonale, nasjonale og lokale aktører drøftes i lys av utdanningsinstitusjoners autonomi. Begrep som inkludering og mangfold drøftes kritisk. Det legges vekt på dekoloniserende perspektiver.
Søknadsfrist
1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.
Opptakskrav
Samme opptakskrav som ved master pedagogikk.
Søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå. Husk å skrive hvilke(n) emnekode(r) du søker opptak til i merknadsfeltet.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om det norske utdanningssystemets utvikling i nyere tid, fra barnehage til høyere utdanning
- innsikt i ideologiske, politiske og historiske strømminger og hvordan disse påvirker utdanningsreformer/ utdanningssystemet
- avansert kunnskap om teori som kan være utgangspunkt for utdanningspolitiske og utdanningshistoriske analyser
- inngående kjennskap til utdanningspolitiske og utdanningshistoriske metoder
- kjennskap til planverkenes utforming og deres betydning for utdanningssystemet
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere utdanningspolitiske dokumenter med utgangspunkt i teori
- forholde seg kritisk til utdanningshistoriske analyser
- sammenligne og vurdere forholdet mellom utdanningspolitiske intensjoner og realisering av disse i utdanningssystemet
Kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over og diskutere sammenheng mellom nasjonale og internasjonale strømninger og politikkutforming gjennom å trekke historiske linjer
- kritisk reflektere over og diskutere relevante begreper/teorier
- diskutere eget og andres arbeid innen utdanningspolitikk og utdanningshistorie
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse. Emnet har ca. 20 timer forelesning og 20 timer seminar, og undervisningen er spredt ukentlig gjennom semesteret.
Dato for eksamen
Hjemmeeksamen utlevering 16.11.2022 innlevering 23.11.2022
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.