Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PED-3022 Sosiale og emosjonelle vansker - 20 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som valgemne av studenter opptatt på masterprogrammet i pedagogikk. Emnet er ikke åpent som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en oversikt og kunnskap om følgende hovedområder innen sosiale og emosjonelle vansker: definisjoner, forståelsesmåter og årsaksforhold, risikofaktorer, kartlegging samt ulike former for tiltak. Det fokuseres primært på skoleelever.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskapsmål:
- Kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunnskap om forskning tilknyttet sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogiske intervensjoner.
Ferdighetsmål:
- Kunne gi rådgivning til elever, foresatte og pedagogisk personale om sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunne planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak for sosiale og emosjonelle vansker.
- Kunne planlegge og gjennomføre tiltak overfor barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker.
Generell kompetanse:
- Kunne delta i den nasjonale debatten som berører sosiale og emosjonelle vansker i en pedagogisk kontekst.
- Kunne reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i valg av pedagogiske og spesialpedagogiske intervensjoner for elever med sosiale og emosjonelle vansker.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger, seminar og studentaktive læringsformer. Undervisningen er samlingsbasert og går over ett semester. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 80 timer, fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.
Dato for eksamen
Hjemmeeksamen utlevering 28.10.2022 innlevering 11.11.2022
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.