Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PED-3031 Inkludering og tilpasset opplæring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
- Historisk, politisk og juridisk bakgrunn for inkludering og tilpasset opplæring.
- Operasjonalisering av begreper som inkludering, inkluderende læringsmiljø, likeverd, tilpasset opplæring, deltakelse, demokrati, rettferdighet, tidlig innsats, tilfredsstillende læringsutbytte og spesialpedagogisk tiltakskjede
- Strategier for gjennomføringer av en skole for alle og common access (universell utforming).
- Salamanca-erklæringen og andre internasjonale strømninger i inkluderingsdebatten.
- Tilrettelegging av tilpasset opplæring og læringsmiljø i en inkluderende barnehage og skole. Fokus på barn og unge med særlige utfordringer, også de med stort læringspotensial.
Søknadsfrist
1. juni
Opptakskrav
Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.
Søknadskode: 9371.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- den historiske bakgrunnen og juridiske og politiske målsettinger for prinsippene om inkludering, likeverd og tilpasset opplæring i utdanning, arbeid og samfunn.
- begreper som inkluderende læringsmiljø og tilfredsstillende læringsutbytte.
- hvordan prinsippet om tilpasset opplæring gjelder alle, også elever med stort læringspotensial.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre et forprosjekt om inkludering, tidlig innsats og/eller tilpasset opplæring og vise til bakgrunn for og målsettinger med disse prinsippene.
- redegjøre for den brede og smale betydningen av tilpasset opplæring, og vise til begrepets plass i lover og retningslinjer.
- analysere og vurdere hva som er et godt læringsmiljø for barn og unge med spesielle behov, også de som har stort læringspotensial, med bakgrunn i teori og nyere forskning.
Kompetanse
- kan analysere og vurdere ulike syn på læring som ligger til grunn for inkludering og tilpasset opplæring i grunnopplæringen og lærerutdanning
- kan framstille seg muntlig for lærere og medstudenter med en redegjørelse for ulike aspekter knyttet til inkludering og tilpasset opplæring
- kan legge til rette for og veilede andre i tilrettelegging av et inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk med noe engelskspråklig litteratur.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Det totalte undervisningsomfanget er på rundt 40 timer, fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.