Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Høst 2022
PED-3032 Innovasjon, utviklingsarbeid og prosjektledelse i spesialpedagogisk arbeid - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
- endringer i politikk, i pedagogikk og i organisasjoner som kan føre til innovasjon og utviklingsarbeid i barnehage og skole
- lærende organisasjoner
- faser i utviklingsarbeid og innovasjon, herunder aksjonsforskning/aksjonslæring
- prosjektteori og teori om ledelse av (spesial)pedagogisk orienterte prosjekter
- prosjektanalyser og krav til prosjektbeskrivelser
- forskning om konsekvenser av inkludering for forandring av skoleorganisasjon, ledelse, samarbeid og kompetanseutvikling
Søknadsfrist
1. juni.
Opptakskrav
Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav. Søknadskode: 9371.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- krav til opplæringen som har ført til behov for innovasjon og utviklingsarbeid
- begrepene innovasjon, endringsarbeid, prosjekt og prosjektledelse knyttet til læring og (spesial)pedagogiske institusjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid.
- bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning i barnehage, skole og voksenopplæring.
- planlegge og redegjøre for et prosjekt på mastergradsnivå og kjenner prinsippene for utarbeidelse av prosjektbeskrivelse.
Kompetanse
- Forstår sammenhengene mellom innovasjon, endring, evalueringer og prosjektgjennomføring.
- Tilegnet seg strategier og metoder for endringsarbeid, rådgivning og innovasjon på individ- gruppe og systemnivå i en spesialpedagogisk praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk med noe engelskspråklig studielitteratur.
Undervisning
Emnet er samlingsbasert med 2 samlinger á tre dager ved campus Alta. Undervisningsomfang på om lag 40 timer. Det må i tillegg påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden.
Undervisningsform vil være forelesninger, gruppearbeid med komparative analyser av forskning og utviklingsarbeid, utarbeidelse av egne prosjektskisser, studentframlegg og diskusjoner.