Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PED-3057 Kunnskap, menneskesyn og læring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Søknadsfrist 1.juni for enkeltemnestudenter.
Søknadskode: 9371. I merknadsfeltet må du oppgi emnekoden på emnet du ønsker å søke opptak til.
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om hovedtrekk i pedagogikkens idéhistorie
- har god innsikt i sammenhengen mellom menneskesyn og syn på undervisning og læring
- har inngående forståelse av den pedagogiske tenkningens plass i samfunnet
- kan lese originaltekster i pedagogisk teori i lys av deres samtid og vurdere deres betydning for ettertiden
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende forskjellige tilnærminger på gitte pedagogiske problemstillinger, samt deres idéhistoriske premisser
- skrive tekster og holde framlegg med utgangspunkt i historiske og samtidige teoretiske pedagogiske perspektiver, og forholde seg selvstendig til disse
- spore relevant original- og sekundærlitteratur og drøfte en problemstilling i lys av litteraturen, samt forholde seg kritisk til den
Generell kompetanse
- kan formulere en presis pedagogisk problemstilling og begrunne den
- kan reflektere over sammenhenger mellom kunnskap, menneskesyn og læring, og vurdere hvordan ulike empiriske forhold innvirker i slike sammenhenger
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse (jfr. Arbeidskrav) Emnet har ca 20 timer forelesning og 20 timer seminar, og undervisningen er spredt ukentlig gjennom semesteret.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.