Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PED-3901 Spesialpedagogikk mastergradsoppgave - 40 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Forbeholdt mastergradsstudenter i spesialpedagogikk
De obligatoriske emnene (PED-3037 og PED-3055) og de spesialpedagogiske valgemnene i masterstudiet bør være påbegynt eller fullført.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har inngående kunnskap om:
- et avgrenset spesialpedagogisk forskingsfelt
- forskning og forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan:
- finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger
- dokumentere eget forskningsarbeid slik at det tilfredsstiller formelle krav til vitenskapelige tekster/publikasjoner
- begrunne valg av metode, gjennomføre en empirisk undersøkelse og sikre reliabilitet og validitet til undersøkelsen
Kompetanse
- Kunne formulere spørsmål og problemstillinger som bidrar til å fremskaffe ny kunnskap innenfor et valgt forskningsfelt.
- Kunne administrere et FOU-prosjekt.
- Kunne vurdere kvaliteten - styrker og svakheter - ved egen og andres forskning og framstille dette skriftlig.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Det totale undervisningsomfanget er på rundt 20 timer, gjennom digitale seminarer felles for PED-3055 og PED-3059.
Studentene får oppnevnt egen veileder. Veiledningen foregår individuelt eller i grupper. Det skal inngås en veiledningskontrakt mellom universitetet, den enkelte student og veileder så snart som mulig etter at veileder er oppnevnt.
Veiledningsrammen er satt til 52 timer. Det vises for øvrig til veiledningskontrakt for utfyllende informasjon.
Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert annet år.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.