Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PFF-5021 Samfunnsfagsdidaktikk - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
I emnet blir det gitt en innføring i samfunnsfagsdidaktikk som tar sikte på å gjøre studentene kjent med skolefaget samfunnsfag med hovedvekt på følgende temaer:
- Fagets historie, fagets egenart og legitimitet
- Læreplan og grunnleggende ferdigheter i faget både på ungdomstrinn og videregående nivå
- Vurdering i faget
- Nøkkelbegrep i faget, også tilknyttet et mangfoldsperspektiv.
- IKT i samfunnsfaget
- Audiovisuelle virkemiddeler i undervisning
- Læringsstrategier og varierte arbeidsmåter
- Kunnskapssyn i lærebøker og undervisning
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Fagets kompleksitet, legitimitet og formål.
- Analysere læreplan
- Sentrale begrep innenfor det fagdidaktiske feltet
- Vurderingsformer og vurderingsprinsipper i faget
- IKT og faget
- Bruk av audiovisuelle hjelpemidler
- Noen læringsstrategier og varierte arbeidsmåter i faget
- Fagdidaktisk teori
- Hvilket kunnskapssyn som dominerer lærebøker og i undervisning
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere og drøfte fagets kompleksitet, legitimitet og formål
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og vurdering i samfunnsfag
- Anvende og drøfte fagdidaktiske nøkkelbegrep
- Være i stand til å benytte IKT i egen undervisning, og forstå og drøfte IKT sin rolle i faget
- Er i stand til å bevisst anvende læringsstrategier og varierte arbeidsmåter i faget og drøfte formål med variasjonen
- Anvende audiovisuelle virkemiddeler i sin undervisning og drøfte hvilke fordeler og utfordringer det kan gi
- Kunne vurdere kritisk lærebøker og undervisning og drøfte dets betydning for faget
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis