Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
PFF-5025 Norskdidaktikk - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
I emnet blir det gitt en innføring i norsk fagdidaktikk som tar sikte på å gjøre studenten kjent med skolefaget norsk med hovedvekt på følgende temaer:
- Faghistorie, læreplan og læremidler i faget
- Lesekompetanse og kritisk tilnærming til tekst
- Skriftlig tekstskaping
- Oppgavedesign og vurdering
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- Kunnskap om fagets legitimitet og posisjon i et historisk perspektiv og i skolen i dag, læreplaner i faget og problemstillinger knyttet til dagens norskfag, herunder debatten omkring faget som kulturfag, danningsfag, kommunikasjonsfag og redskapsfag
- Inngående kunnskap om sentrale teorier innenfor lese- og skrivedidaktikk
- Oppgavedesign og utfordringer knytta til det å utforme gode oppgaver som kan favne kompleksiteten i norskfaget
- Kunnskap om et utvalg summative og formative vurderingspraksiser i faget.
Ferdigheter
Studenten kan:
- Analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, læreplaner i faget og eget fagsyn
- Drøfte styringsdokumenter for norskfaget i forhold til fagtradisjoner og fagutvikling
- Analysere, tolke og vurdere ulike typer tekster som brukes og produseres i norskfaget
- Bruke, vurdere og analysere ulike metoder i lese- og skriveopplæringa og legge til rette for at elever får lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangrer og medium
- Lage undervisningsopplegg der arbeidsformer og arbeidsmateriale henger sammen med avansert innsikt i grunnleggende fagforståelse og læringsprosesser i faget
- Reflektere over, analysere og vurdere egen og andres undervisning i lys av fagdidaktisk teori, fagets tradisjoner og eget faglig ståsted
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk (nynorsk/ bokmål)
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis.