Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
SOK-2009 Økonomi, statistikk og programmering - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hva lærer du
Emnet gir en grunnleggende innføring i statistisk tenkning og problemløsning. Statistikk er en fundamental del av den vitenskapelige beslutningsprosessen og er et essensielt metodisk verktøy for å kunne fatte riktige beslutninger basert på data og analyse.
Emnet gir en grunnleggende innføring i statistikk og programmering, med vekt på økonomiske problemstillinger. Det vil bli gitt en innføring i hvordan en samler inn, behandler, analysere og tolker data.
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap i grunnleggende statistikk
- har kunnskap i hvilke aktuelle økonomiske problemstillinger som den statistiske metoden kan belyse
- har forståelse for at problemstilling og data legger føringer på valg av metodisk tilnærming
- har kunnskap om kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og databehandling
- har kunnskap om univariat og multivariat analyse
- har kunnskap om etiske retningslinjer om sannferdig statistisk analyse
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan oppsummere data både grafisk og med deskriptiv statistikk, og vurdere sammenhengene mellom disse
- er i stand til å identifisere kilder til variasjon og effekten av disse på statistiske analyser
- behersker relevant dataverktøy for å kunne analysere data
- kan bruke statistisk interferens til hypotesetesting og beregning av konfidensintervall
- kan gjennomføre en analyse med multivariabel regresjon
Kompetanse
Kandidaten:
- er i stand til å utforme problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av statistikk metoder
- kan anvende statistisk metode for å gi svar på problemstillinger innenfor det økonomisk fagområdet
- er i stand til å kritisk vurdere statistiske resultater publisert i media, og vurdere om resultatene er rimelige ut fra studiet og den gjennomførte analysen
- behersker dataverktøy for analyse av kvantitative data
- kan trekke konklusjoner basert på resultater fra statistiske analyser
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Kurset vil i stor grad benytte «omvendt klasserom», altså at forelesninger i hovedsak gis som videoforelesninger.
Videoforelesningene vil både være lokalt produsert og fra DataCamp (www.datacamp.com).
Klasseromsundervisningen og seminarer vil brukes til å arbeide med problemstillinger og gjennomgang av disse.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.