Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
VID-6076 Norsk 1. til 4. trinn - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et videreutdanningstilbud på bachelornivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet er det tredje av fire emner som til sammen utgjør Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM), 60 studiepoeng.
Innhold
Emnet fokuserer på språklige, litterære og fagdidaktiske spørsmål med særlig vekt på opplæring i lesing og skriving for elever på 1. til 4. trinn. Videre skal studentene lese et utvalg barnelitteratur i ulike sjangrer med sikte på å skape interesse og motivasjon for lesing.
Studentene vil få kunnskap om norsk grammatikk som system og som redskap for å analysere, vurdere og gi respons på elevtekster og tekster fra medstudenter. Studenten vil også få kunnskap om språklig og kulturelt mangfold i Norge, med vekt på nordnorske og samiske forhold. Emnet legger også vekt på at studentene skal utvikle sine egne språkferdigheter og sin egen tekstkompetanse og vurderingspraksis.
Søknadsfrist
01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)
ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere
Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om språket som system med vekt på morfologi, syntaks og tekstgrammatikk
- kunnskap om språket i bruk og om språklig variasjon og norm
- kunnskap om muntlige, skriftlige og multimodale tekster i ulike sjangre og medium
- kunnskap om ulike tilnærminger til lesing, skriving og muntlig kommunikasjon, særlig for 1. til 4. trinn
- kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster for barn og om ulike tilnærminger til arbeid med litteratur og lesestrategier
- kunnskap om betydningen av å skape interesse og motivasjon for lesing og skriving
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke kunnskap om språk og litteratur i språkstimulerende arbeid
- kan bruke tekstkunnskap i analyse og vurdering av muntlige, skriftlige og multimodale tekster og gi læringsfremmende respons
- kan bruke ulike metoder i skriftspråkopplæringa som kan stimulere elevers motivasjon for lesing og skriving
- mestrer skriftlig nynorsk
Kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevene utvikler grunnleggende ferdigheter og blir trygge språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i norsk for elever på 1.-4. trinn og grunngi fagdidaktiske valg
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studiet er samlingsbasert med tre samlinger á tre dager. Mellom samlingene vil det bli lagt til rette for nettbasert samarbeid og veiledning.
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Det blir lagt vekt på studentaktive undervisningsformer, og studentenes yrkespraksis skal brukes som en del av refleksjonsgrunnlaget i emnet. De skal blant annet prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse og presentere og reflektere over erfaringer sammen med medstudenter.
Det blir lagt vekt på at studentene får utviklet sine egne ferdigheter i lesing og skriving gjennom arbeidsmåter som lesekonferanser og prosesskriving, og gjennom vurdering av eget og andres arbeid.
Studentene skal ha veiledet praksis, og veiledningen vil i hovedsak bli gjennomført av faglærer på emnet og foregå digitalt på og mellom samlingene. Studentene skal planlegge og gjennomføre undervisning og reflektere over denne sammen med medstudenter og faglærer. Veiledningen vil særlig knyttes til planlegging og utvikling av to undervisningsopplegg i egen skoleklasse og til evaluering av disse. Arbeidskravene på emnet er direkte knyttet til praksisgjennomføringen.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.