Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
VID-6332 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en bred teoretisk oversikt over barnehagen som organisasjon. I tillegg gir emnet en teoretisk og praktisk innsikt i ledelse av barnehagen som pedagogisk institusjon for å fremme utviklings- og læringsprosesser slik at barns lek, læring, danning og behov for omsorg ivaretas i tråd med rammeplan for barnehager. Med bakgrunn i dette fokuseres det særlig på lederens ansvar for utvikling av barnehagen som organisasjon.
Følgende tema vil legges til samlingene:
- Rollen som styrer og leder av barnehagen som organisasjon og institusjon.
- Barnehagen som pedagogisk virksomhet og lærende organisasjon.
- Utviklings-, endringsprosesser og læringskulturer.
- Tidlig innsats og inkluderende barnehage miljø.
- Styring, ledelse og samarbeid med andre relevante institusjoner.
Søknadsfrist
Søknadsfristen 01.03 på Utdanningsdirektoratets nettsider.
Søknadsfrist/registreringsfrist, ca. 15.05. på http://uit.no/evuweb (Restplasser)
Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon i starten av mai.
Opptakskrav
- Det kreves bachelorgrad i barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning jf. barnehageloven.
Deltaker bør være i en lederstilling i barnehage, slik at lederferdigheter kan prøves ut og videreutvikles i praksis. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sitt studie.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha:
Kunnskaper om:
- ledelse, organisasjon, endring og utvikling.
- barnehagens oppgaver og roller i samfunnet.
- barnehager som lærende organisasjoner.
- ledelse og lederrollen i barnehagen.
- kommunikasjon og samarbeid.
Ferdigheter i å:
- analysere, lede, endre og utvikle barnehagen.
- innhente og tolke relevant teori og datamateriale knyttet til barnehagen, samt anvende dette som grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid.
- forstå og håndtere konflikter og dilemmaer, og være bevisst egen rolle.
- ta ansvar for barnehagens samarbeid med foresatte, barnehageeier, lokalmiljø og næringsliv.
- utvikle egen lederidentitet.
- samarbeide og kommunisere konstruktivt for å oppnå inkluderende fellesskap og øvrige mål som er satt for organisasjonen.
Generell kompetanse:
Studenten kan;
- planlegge, organisere, lede og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid, slik at det legges til rette for både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen.
- kvalitetsikre barnehagens pedagogiske arbeid slik at barns lek, læring, danning og omsorg ivaretas i tråd med gjeldende lov- og planverk.
- vise forståelse for og har innsikt i mellommenneskelige prosesser og kommunikasjonsteori, samt evne til å se egen rolle og påvirkning i samspillet med andre.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen organiseres i 7 tematiske samlinger i Tromsø av ca. 3 dagers varighet fordelt over 3 semester. På samlingene vil undervisningen i hovedsak være prosessrettet der det veksles mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre prosessgrupper.
Undervisningen vil være relatert til teori og praksiserfaringer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i læringsaktivitetene og prosessgruppearbeidet. Før og mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper på 3-4 studenter med eksamensoppgaven. Det gis veiledning til oppgaveskrivingen.
Canvas benyttes som digital læringsplattform og som kommunikasjonsverktøy.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.