Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
VID-6087 Engelsk 2 for 5.-10. trinn, del 2 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i læreplanens kjerneområde Møte med engelskspråklige tekster, og bygger på et utvidet tekstbegrep. Fokus rettes mot hvordan ulike typer tekster fra fortid og nåtid kan brukes i engelskundervisning for utvikling av grunnleggende ferdigheter, gi elever innsikt i språklig og kulturelt mangfold og for å utvikle interkulturell kompetanse. Praktiske tilnærminger til læreplanens tverrfaglige tema (demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring) vies spesiell oppmerksomhet.
Emnet gir også grunnleggende innføring i narrativ teori og bringer inn forskning om hvordan tekst realiseres gjennom ulike digitale og analoge media. Dette kobles opp til det praktiske arbeidet i klasserommet, f.eks. gjennom utforskning av læremidler.
Søknadsfrist
01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)
ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere
Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon
Opptakskrav
Søkere må dokumentere:
- Fullført lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5-10 trinn
- Fullført engelsk 1 eller tilsvarende 30 studiepoeng i engelsk
Deltakerne må gjennom studiet være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5-10 trinn som tillater at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om et utvalg engelskspråklige tekster fra hele verden
- kunnskap om hvordan ulike tekster og teksttyper kan tilpasses og benyttes i engelskundervisning av elever i 5.-10. trinn
- kunnskap om sentrale begreper i narrativ teori
- kunnskap om aktuell fagdidaktisk forskning i engelskfaget
- kunnskap om gjeldende læreplanverk og andre sentrale styringsdokumenter med relevans for engelskfaget
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere og bruke et bredt utvalg av engelskspråklige tekster på hensiktsmessige måter i undervisning.
- bruke ulike typer tekster for fremme interkulturell kompetanse
- bruke ulike typer tekster for å legge til rette for læring innenfor de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og medborgerskap og demokrati
- utnytte mulighetene som ligger i både digitale og analoge tekster i undervisningen
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge og tilpasse undervisning for elevers læring, utvikling og lærelyst
- gi tilpassede tilbakemeldinger og bruke formativ og summativ vurdering for å veilede elever i engelskopplæringa
- kunne analysere, vurdere og reflektere over egen læring og se egen læring i sammenheng med elevenes læring i faget
Kompetanse
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere egen engelskundervisning med bruk av tekster i henhold til gjeldende læreplan, tilpasset den enkelte elev
- vedlikeholde og utvikle sin faglige kompetanse ved å innhente, forstå og reflektere over ulike tekster og faglitteratur
- bidra til faglig utvikling og nytenking i skolen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70% deltakelse i all undervisning, inkludert nettbasert undervisning og kommunikasjon
- én lengre tekst (5 sider)
- tre kortere tekster av ulike format
- en muntlig presentasjon
Eksamen består av:
Muntlig eksamen i gruppe av ca. 45 minutters varighet. Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.