Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
LER-1051 FoU-tema 1-7: Begynneropplæring - 5 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- 6 - 8-åringers kompetanse og utvikling (kognitivt, sosialt, motorisk, språklig)
- observasjon og kartlegging av kompetanse som grunnlag for begynneropplæring i lesing, skriving, matematikk innenfor et valgt skolefag (fag 3)
- relevante profesjonsetiske retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, dokumentere og analysere elevers kompetanse og læring
- argumentere for valg av pedagogiske handlinger basert på empiri og pedagogisk og fagdidaktisk teori
Kompetanse
- kan inngå i en tverrfaglig samtale om tilpasset begynneropplæring med støtte i et relevant fagspråk
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
De viktigste arbeidsformene i emnet er observasjon i praksis, praksismøter og skriveverksted. Emnet forutsetter også selvstudium av utvalgt litteratur om elevers utvikling og om observasjon. Antall undervisningstimer utgjør om lag 25 timer, inkludert seminar.
Undervisning i emnet foregår i hovedsak i PEL og studentenes undervisningsfag.
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- et elevportrett av en valgt fokuselevs faglige og sosiale kompetanse
- deltakelse i skriveverksteder
Eksamen består av:
En individuell fagtekst om en valgt fokuselev bestående av følgende fire deler:
- et bredt elevportrett (arbeidskrav fra høstsemesteret)
- en fordypningsdel innenfor lesing og/eller skriving
- utvikling innenfor et utvalgt område innenfor fag 3
- en avsluttende del med forslag til videre tilrettelagt undervisning i lesing og/eller skriving, samt fag 3.
Det skal være sammenheng mellom de ulike tekstdelene.
Formkrav: 9 - 10 A4-sider/ 3600-4000 ord.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.