Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
LER-1154 Engelsk 5-10: Språkkunnskap og didaktikk - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav:
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10 trinn. Det anbefales gode forkunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om engelsk språk, språklæring og didaktikk for undervisning på barne- og ungdomstrinnet. I tillegg vil det jobbes med studentenes egen skrivekompetanse, inkludert akademisk skriving.
Emnet inneholder følgende to hovedkomponenter, som i stor grad integreres:
Verdensspråket engelsk: grammatikk og fonologi
Denne delen gir ei teoretisk innføring i grunnleggende grammatikk og fonologi. Fokuset vil være på standardspråk. Emnet er også kontrastivt idet det pekes på forskjeller og ulikheter mellom engelsk og norsk og i noen grad mellom engelsk og andre språk.
Språklæring og didaktikk:
Denne delen gir ei grunnleggende innføring i sentrale forskningsfunn og hypoteser innen språktilegnelse, med fokus på andrespråktilegnelse. Det fokuseres også på språklæringsressurser og metoder for barne- og ungdomstrinnet. Andre viktige temaer er gjeldende læreplaner og tilpasset opplæring i engelsk.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- grunnleggende kunnskaper om ordtilfanget og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjennskap til vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk
- grunnleggende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
- kjennskap til ulike oppslagsverk og pedagogiske læremidler som kan benyttes i språkundervisninga, herunder digitale ressurser
- kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
- grunnleggende kunnskap om skriving, inkludert akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- gjøre rede for grunnleggende elementer i oppbygginga av det engelske språket ved hjelp av fagterminologi
- gjøre rede for vesentlige forskjeller mellom engelsk og norsk
- planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- utvikle elevenes språklæringskompetanse, dvs. øke deres bevissthet om ulike læringsstrategier, og om hvilke som fungerer for dem selv
- utvikle elevenes kommunikative kompetanse, dvs. deres evne til å bruke engelsk tilpasset ulike situasjoner
- vurdere og integrere digitale verktøy og medier i faget
- skrive en tekst som følger grunnleggende prinsipper for akademisk skriving
Kompetanse
Studenten kan:
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpassa elever i grunnskolen
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. I tillegg til forelesninger og seminarer vil det legges vekt på at studentene får erfaring med arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, inkludert arbeid med digitale verktøy. Gruppearbeid vil være en sentral arbeidsform. Det legges opp til at studentene får prøvd ut sin kompetanse i praksis.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- en muntlig preget oppgave (presentasjon, intervju o.l)
- 3-4 skriftlige innleveringer
Eksamen består av:
- en 6-timers skoleeksamen som tester engelsk grammatikk, fonetikk og didaktikk.
Eksamensspråket er engelsk.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk. Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.