Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
LER-2252 Samfunnsfag 5-10: Globalisering, konflikt og samarbeid - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- utvidet kunnskap om samfunnsfagdidaktisk tematikk
- utvidet kunnskap om teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- kunnskap om demokratiutvikling fra opplysningstiden frem til i dag
- kunnskap om sentrale eksempler på internasjonale konflikter og samarbeid i geografisk og historisk perspektiv fra 1800-tallet frem til i dag
- kunnskap om internasjonal urfolksproblematikk
- kunnskap om globalisering og globaliseringsprosesser
- kunnskap om sammenhenger mellom naturressurser, demografi og levevis
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke teorier og metoder i arbeidet med samfunnsfaglige problemstillinger
- vurdere, tolke og anvende ulike typer kilder og bruke dette i undervisning
- analysere og drøfte årsaker og konsekvenser av sentrale internasjonale konflikter, globalisering og urfolksproblematikk
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
Kompetanse
Studenten kan:
- legge til rette for læring som skaper refleksjon over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenking og kreativitet
- legge til rette for at elevene skaffer seg overblikk over perioder og utviklingsmønster
- reflektere over hvordan historie og kultur konstrueres
- legge til rette for læring i en flerkulturell skole
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen vil være organisert i forelesninger, seminarer og grupper. Studentaktive arbeidsformer vil vektlegges. Digitale hjelpemidler benyttes der det er hensiktsmessig. Datainnsamling og ekskursjoner i lokalmiljøet kan også være aktuelle arbeidsformer.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 100 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- Forberede og delta i et rollespill/spill med internasjonal konflikt og samarbeid som tema
- Vurdere, gi faglig begrunnet respons og anbefale forslag til forbedringer på medstudenters arbeid
Eksamen består av:
- Hjemmeeksamen innenfor sentrale faglige tema på 2000 ord, teller 50 %
- Muntlig fremlegg med oppgitt tema og problemstilling med påfølgende faglig samtale, teller 50 %
Det gis en samlet karakter for emnet. Ved karakter F på en av delene må kun denne delen tas på nytt.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.