Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
PED-6336 Veiledning for lærere i skole og barnehage, del 2 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Praktisk/teoretisk videreutdanningsemne på masternivå. Emnet er det andre av to emner i veiledning.
Emnet er utviklet i tråd med retningslinjer og sentrale føringer om veiledningskompetanse for lærere i skole og barnehage.
Innhold
Studiet tar for seg følgende overordnede tema:
- Fordypning i ulike veiledningstradisjoner og praktiske tilnærming
- Makt, asymmetri og etikk i veiledning
- Kollektiv og individuell profesjonsutvikling i veiledning
- Styrking og mestring i veiledning for profesjonsutviklingen
- Veiledning relatert til aksjonsforskning og aksjonslæring
Søknadsfrist
Opptakskrav
- Godkjent utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, lærer i videregående opplæring eller tilsvarende; minst 3 år/ 180 stp.
- Søker må ha bestått emnets del 1: (PED-6325, PED-6314, PED-6316 eller PED-6310+PED-6317, VEILPED eller tilsvarende)
Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i skole eller barnehage, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen barne-/elevgruppe. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal følgende læringsresultat være oppnådd:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha fordypet innsikt i:
- ulike veiledningstradisjoner, veiledningsretninger og karakteristiske praktiske tilnærminger
- styrker og svakheter ved ulike tilnærminger til veiledning
- makt og asymmetri i veiledning
- etiske perspektiver på utfordringer knyttet til veiledning og yrkespraksis
- veiledningens muligheter og utfordringer knyttet til egen og andres profesjonelle utvikling og læring
- styrking og mestring i veiledning for profesjonsutvikling
- veiledning relatert til aksjonslæring
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- anvende ulike tilnærminger og praktiske modeller i veiledning av enkeltindivider og grupper
- vurdere ulike aspekt ved makt, asymmetri og etikk i veiledningsarbeidet
- veilede på måter som kan styrke egen og andres profesjonelle utvikling
- anvende aksjonslæring som redskap for egen og andres profesjonelle utvikling
Kompetanse
Studenten skal kunne:
- tilpasse veiledningen til situasjoner og kontekster på faglige og velbegrunnede måter
- gjennom veiledning og refleksjon bidra til individuell og kollektiv profesjonsutvikling
- forholde seg etisk bevisst i utøvelsen av veilederrollen
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg eksamen:
- 80% oppmøte på samlingene
- En plan for gjennomføring av minimum 3 veiledningsøkter (1-2 sider)
- Studenten skal selv ta lyd- eller videoopptak av minimum 3 veiledningsøkter. To eller flere deler av hvert samtaleopptak (til sammen 5-10 minutter transkriberes. Utvalget skal fokusere på noe en opplever fungerer godt, og noe som oppleves mer problematisk i veiledningsarbeidet.
Eksamen
Eksamen i emnet består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på maksimalt 15 sider. Oppgaven skal dreie seg om veilederens utvikling av egen kompetanse som veileder. Erfaringer fra veiledningsøktene som gjennomføres i løpet av emnet bør inngå i oppgaven.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.