Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2022

BED-2053 Tjenestedesign - 10 stp


Ansvarlig enhet

Handelshøgskolen ved UiT

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter fysisk tilstedeværelse på det studiested hvor emnet tilbys. Emnet er tilpasset studenter som kan delta aktivt på undervisning, seminar, i gruppearbeid, o.l. 


Innhold

Alle bedrifter og virksomheter har behov for å utvikle seg kontinuerlig. Et effektivt utgangspunkt for å utvikle nye tjenester og forretningsmodeller er god forståelse av kundebehov og kundens opplevelse av verdi. I emnet «Tjenestedesign» står kundeperspektivet sentralt, og studentene skal jobbe teoretisk og praktisk med reelle case-bedrifter for å utvikle nye og forbedrede brukeropplevelse. Emnet gir studentene kunnskap om sentrale temaer og begreper innen tjenesteinnovasjon, og praktisk erfaring med tjenestedesign som metode. Tjenestedominant logikk anvendes som et teoretisk perspektiv og bakteppe for å forstå tjenesteinnovasjon.  

Sentrale temaer er:


Hva lærer du

Emnets mål er å gjøre studentene i stand til å forstå tjenestedesign og tjenesteinnovasjon. I tillegg skal studentene kunne utvikle nye og relevante verdiforslag og forretningsmodeller, i alle typer virksomheter, og på den måten bidra til bærekraft og konkurransedyktighet.

Emnet presenterer spennende perspektiver på innovasjon, med tjenestedominant logikk og kundeopplevelse som fundament. Kundeorientering står sentralt og kunder/brukere sees på som verdiskapere og samskapere i forbedring eller utvikling av nye produkter og/eller tjenesteprosesser.

Emnets praktiske relevans belyses gjennom praktiske eksempler og gjesteforelesere. I tillegg skal studentene bruke de teorier og tjenestedesign metodikker, som gjennomgås i emnet, på en selvvalgt case-bedrift i den hensikt å utvikle anbefalinger til tjenesteinnovasjoner. 

Kunnskap

Kandidaten skal

Ferdighet

Kandidaten kan:

Generell kunnskap

Kandidaten skal


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger og seminar.

I emnet kombineres forelesninger og seminar med praktiske oppgaver for å skape et godt læringsrom og for å øke læringseffekten. Praktisk tilnærming til faget tilrettelegges ved at studentene, i en semesteroppgave (hjemmeeksamen), skal jobbe med en selvvalgt case-bedrift og løse oppgaver relatert til teori og praktiske tjenestedesign metodikker. Semesteroppgaven skal besvares i gruppesamarbeid (3-5 kandidater). De ulike delene i semesteroppgaven følger tematikken i forelesningene og seminarene. På seminarene vil være rom for å stille spørsmål og få veiledning underveis i arbeidsprosessen.


Eksamen

Eksamen består av en semesteroppgave (hjemmeeksamen) som gjøres i grupper (3-5 studenter) og utgjør 100 % av sluttkarakteren. Semesteroppgaven gjøres i gruppesamarbeid og det gis én gruppekarakter, etter karakterskala: A-F hvor F er stryk.

Arbeidskravet i emnet består av to skriftlige og/eller muntlige innleveringer. Innleveringene gjøres i grupper, og er tett knyttet opp mot arbeidet med semesteroppgaven. Arbeidskravet (begge innleveringene) må være godkjent for å få oppmelding til avsluttende vurdering/eksamen. Arbeidskravet gis karakteren godkjent/ikke godkjent.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.

Det gis ikke kontinuasjonseksamen på emnet.


Dato for eksamen

Oppgave innlevering 29.04.2022

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.