Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
BED-3045 Business-to-business Marketing - 10 stp
Ansvarlig enhet
Handelshøgskolen ved UiT
Emnetype
Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
Emnet vil gi en fordypning innen business-to-business relasjoner i markedsføring, den største delen av markedsøkonomien. I løpet av kurset vil en rekke tema innen fagområdet identifiseres, kritisk granskes og evalueres. Organisering og ledelse av relasjoner, kjøpsprosessen i organisasjoner, design og utvikling av distribusjonskanaler, samarbeid og koordinering i B2B-relasjoner og internasjonale B2B-relasjoner vil bli studert. Også andre aspekter ved B2B-markedsføring vil bli studert. Det vil bli lagt vekt på å forklare hvordan aspekter ved B2B-relasjoner kan benyttes som praktiske tiltak for å skape og fordele verdi i B2B-relasjoner.
Hva lærer du
Kunnskap
- Kandidaten har avansert kunnskap om skoleretninger og forskningstradisjoner innenfor business-to-business marketing og spesialisert innsikt innenfor avgrensede områder.
- Kandidaten har inngående kunnskap om emnets vitenskapelige problemstillinger og den akademiske debatten om disse.
- Kandidaten kan anvende kunnskap på nye områder innenfor business-to-business marketing.
- Kandidaten kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i business-to-business marketing sin historie, tradisjoner, egenart og plass i bedriften og samfunnet.
Ferdigheter
- Kandidaten kan forholde seg kritisk til forskningslitteraturen innenfor business-to-business marketing og bruke denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
- Kandidaten kan analysere og kritisk granske teoretiske bidrag innenfor business-to-business marketing.
- Kandidaten kan bruke de tilegnede kunnskapene på en kritisk og reflektert måte i egen faglige praksis på en selvstendig måte.
- Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
- Kandidaten kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger relatert til business-to-business marketing.
- Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor business-to-business marketing for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
- Kandidaten kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer innenfor business-to-business marketing.
- Kandidaten kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor business-to-business marketing både med faglige eksperter og med praktikere innenfor området.
- Kandidaten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.
Eksamen
Semesteroppgave og muntlig fremlegging. Det gis samlet karakter i emnet. Bokstavkarakter A-E, med F som stryk.
Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
Dato for eksamen
Oppgave innlevering 16.05.2022
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.