Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2022
BLU-1211 Natur, helse, lek og læring i barnehagen - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Forsterkningsemne som kan velges andre studieår i barnehagelærerutdanninga. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Maks antall: 60 studenter.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Hovedfokus vil være å styrke studentenes bevissthet om naturens betydning for barns utvikling, mat og helse gjennom lek og læringsaktiviteter i barnehagen. Emnet skal gi innsikt i pedagogisk dokumentasjon og pedagogisk ledelse av lærings- og danningsprosesser i barnehagen. Kroppslige vinteraktiviteter med og uten ski, naturlekeplass, læring for bærekraft, temaarbeid i naturfag er særskilt vektlagt i emnet.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- barns læring gjennom lek, utforsking og aktiviteter i natur og uteområde
- tilrettelegging, observasjon og pedagogisk dokumentasjon som redskap for å styrke barns leke- og læringsmiljø
- hvordan natur og nærmiljø kan benyttes og tilrettelegges som læringsarena, bl.a. med henblikk på kroppslig utvikling, naturkunnskap og samiske tradisjoner
- hvordan holdninger og praksiser knyttet til bærekraftig utvikling, livsmestring og helse kan etableres og utvikles i barnehagen
- matproduksjon og matlaging som pedagogisk ressurs for helse og bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, lede og tilrettelegge for kroppslig lek- og læringsprosesser ute, samt gi nye erfaringer, progresjon og mestring
- observere og dokumentere barns leke- og læringsprosesser knyttet til barns utvikling
- lede og tilrettelegge for helsefremming og livsmestring for barn og medarbeidere i barnehagen
- tilrettelegge for aktiviteter knyttet til matens opprinnelse og bærekraftige måltider
Generell kompetanse
Studenten:
- benytter seg av naturens muligheter for lek, utforsking, matlaging, læring og bevegelse gjennom aktiv medvirkning sammen med barn og medarbeidere
- leder og tilrettelegger for samspill med barn og medarbeidere i aktiviteter med natur og nærmiljø som utgangspunkt
- leder lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen knyttet til emnets innhold
- reflekterer kritisk over aktuelle tema koblet til barns lek og læringsprosesser eksempelvis knyttet til sosiale forhold, bærekraft, mat, helse, likestilling og kulturelt mangfold
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og har omlag ukentlig undervisning i Tromsø. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 100 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- lede og igangsette en aktivitet med fokus på barns lek og læring med naturen som utgangspunkt. Med pedagogisk dokumentasjon som metode skal aktiviteten vurderes, videreutvikles og gjennomføres minimum 2 ganger i samarbeid med personalet
- med utgangspunkt i barnas interesser gjennomføre en utforskende aktivitet og samtale med barna
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- i grupper på to lage en digital billedbok for barn med henblikk på lek og læring i naturen (omfang 10-15 sider). Fremlegg i plenum
- gruppevis planlegge og gjennomføre praktisk-didaktiske aktiviteter for ansatte i barnehagen. Studentene leverer inn didaktisk plan i forkant av gjennomføring, samt leverer en individuell faglig vurdering/drøfting på om lag 800 ord
- individuelt muntlig fremlegg (om lag 10 minutter) basert på aktivitet i praksis med utgangspunkt i barns interesser, utforskning og refleksjon
- individuell skriftlig fagtekst med utgangspunkt i den pedagogiske lek- og læringsaktiviteten fra praksis. Omfang 2500-3000 ord. Dokumentasjonsmateriale kommer i tillegg
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Individuell muntlig eksamen (20 minutter).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.