Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
FSK-1120 Akvatisk biologi for fiskeri- og havbruksvitenskap - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter fullført emne skal studenten kunne
Kunnskap:
- forklare grunnleggende biologiske og oseanografiske termer
- kjenne til de vanligste dyre- og algegruppene og eksempler på hvilke biotoper disse lever i
- forklare grunnleggende systematikk, herunder navnsetting og evolusjonen som ligger bak den systematiske oppbyggingen
- forklare de viktigste havstrømmene, tidevann og ulike vanntyper (oseanografi)
- beskrive og drøfte primærproduksjon i havet
- beskrive og drøfte grunnleggende marinøkologiske sammenhenger mellom ulike trofiske nivåer fra planteplankton til topp-predatorer
- forklare grunnleggende biologi hos fisk
- redegjøre hvordan klimaendringer kan påvirke oppdrett og økologiske sammenhenger i forskjellige akvatiske miljøer
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne
- anvende kunnskap og begreper for å forklare de økologiske rollene og interaksjonene mellom forskjellige organismegrupper
- være i stand til å finne relevant faglitteratur for å kunne belyse en økologisk problemstilling
- redegjøre for havstrømmenes rolle for spredning av organismer
- gi eksempler på eksisterende og potensielle marine ressurser
- samle inn og analysere biologiske data, samt redegjøre og diskutere disse på en forståelig måte i en vitenskapelig rapport
- være i stand til å forstå hvordan og hvorfor man bruker forskjellige innsamlingsmetoder for forskjellige biotoper (f.eks. CTD, grabb, trekantskrape, plankton-nett, Agassiz - og bunntrål)
- bruke relevant bestemmelseslitteratur for å identifisere arter eller grupper
- gjøre faglige vurderinger av hvordan våre farvann blir påvirket av menneskelig aktivitet (for eksempel oppdrett, forurensing, fiskeri, spredning av ikke-stedegne arter)
- reflektere over hvorfor våre kalde og tempererte havområder er så produktive
- arbeide med tverrfaglige problemstillinger og utforske løsninger i team eller alene
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten kunne
- innhente og bruke relevant faglig kunnskap
- forstå menneskenes påvirkning i det marine miljø
- skrive en vitenskapelig rapport
- planlegge og gjennomføre prosjekter, alene eller som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
- bruke biologisk kunnskap om en godt kjent art til å si noe om en annen nært beslektet art vi vet lite om
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen omfatter forelesninger, seminarer, et dagstokt, lab, en fjære-ekskursjon og veiledning. Det legges vekt på studentaktiv læring. Seminarer er obligatoriske (80% oppmøte).
Seminarene vil kreve gode forberedelser og samarbeid mellom studentene. Seminarene vil bestå av å diskutere en problemstilling.
Eksamen
Skriftlig eksamen 4t (teller 80%). Ingen hjelpemidler (multiple choice). Labrapport (teller 20 %).
To arbeidskrav:
1. Deltagelse på seminarer (80%)
2. Deltagelse på tokt (100%) og godkjent toktrapport.
Kontinuasjonseksamen: Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.