Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2022

HEL-6331 Veiledningskompetanse for helsevitenskapelige utdanninger og helsetjenestene - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Enkeltemne på masternivå.

Studiepoengreduksjon

HEL-6332 Veiledningskompetanse for helse - eller sosialvitenskapelig utdanning og helsetjeneste 10 stp

Innhold

Faglig innhold:


Søknadsfrist

1. desember 2021

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende treårig utdanning i helse- eller sosialfag. Praksiserfaring kan i særskilte tilfeller erstatte formell utdanning, dette vurderes individuelt etter søknad.

Søknad om opptak registreres her: EVUweb


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Ferdigheter

Generell kompetanse


Undervisnings- og eksamensspråk

norsk

Undervisning

Studiet vil bestå av nettstudier, studiesamlinger, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Studentenes egne erfaringer vil trekkes inn i - og være sentrale i undervisningen. Selvstudier utgjør en vesentlig del av studiet, inkludert ferdighetstrening i veiledning i egen yrkespraksis. Digital teknologi tas i bruk via nettressurser som video, tekst, lenker, oppgaver og deltakelse i diskusjonsforum.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk deltakelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse ved studiesamlingene. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Krav om tilstedeværelse begrunnes med at studenten får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg kun ved å lese litteratur og/ eller ta eksamen. Veiledning er et ferdighetsfag. Kunnskap og ferdigheter innen veiledning utvikles gjennom å praktisere, diskutere og reflektere over veiledningspraksis.

2. Selvevaluering

Studenten skal løpende vurdere og reflektere over egen læring og utvikling. Dette dokumenteres i to selvevalueringsnotater som skal leveres innen angitte frister (maks 1500 ord per evaluering) og være godkjent av faglærer.

3. Skikkethetsvurdering

Studenten skal vurdere skikkethet med bakgrunn i en oppgitt oppgave. Arbeidskravet leveres som en skriftlig besvarelse (maks 1000 ord) og må være godkjent av faglærer.

4. Video-opptak av en veiledningssekvens og refleksjon over egne ferdigheter

A) Studenten skal gjennomføre minimum 3 veiledningssamtaler med student/medstudent i emnet eller kollega (ikke pasient)

B) Studenten skal levere et video-opptak av en veiledningssekvens fra egen veiledning. Videoen skal inkludere muntlig refleksjon over egne ferdigheter og utvikling over tid (maksimum 10 min. film totalt)

Student som ikke oppfyller arbeidskrav mister retten til å framstille seg til eksamen. 

Vurdering:

Eksamen tar utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (LUB) og bygger på arbeidskravene og læringsaktivitetene i studiet. Før eksamen skal studentene legge frem video av en veiledningssamtale som utgangspunkt for diskusjon, refleksjon, tilbakemeldinger og vurdering i muntlig eksamen.

Emnet vurderes til bestått/ikke bestått