Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
LER-3051 Masteremne i begynneropplæring: Lærelyst og mestring på 1.-4.trinn - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om matematikkdidaktikk og norskdidaktikk med relevans for begynneropplæring
- inngående kunnskap om tiltak som fremmer leselyst og språkglede
- inngående kunnskap om tilpasset opplæring i lesing, skriving og regning
- inngående kunnskap om intensiv opplæring i lesing, skriving eller regning på 1. - 4. trinn
- grundig kunnskap om relevante vurderings- og kartleggingsverktøy
- kunnskap om digitale verktøy i begynneropplæringen
Ferdigheter
Studenten kan:
- på avansert nivå vurdere relevante og forskningsbaserte tiltak på grunnlag av kartlegging og vurdering
- på avansert nivå kunne tilrettelegge for og gjennomføre intensiv opplæring på 1. - 4. trinn i lesing, skriving eller regning
- anvende metoder som ivaretar gode faglige, sosiale og praktisk-estetiske prosesser
- begrunne fagdidaktiske valg i begynneropplæring i norsk og matematikk og vurdere dem på bakgrunn av relevant forskning og teori
- vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk på bakgrunn av solid profesjonsfaglig digital kompetanse, og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynnerdidaktikk
Kompetanse
Studenten:
- har en kritisk og reflektert tilnærming til egen og skolens praksis
- er en reflektert og engasjerende klasseleder for barn på 1. til 4. tinn, og kan legge til rette for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø
- kan systematisk og kritisk søke opp og anvende forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring i norsk og matematikk, og kunne bidra til fagutvikling innenfor begynneropplæring
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen tilbyr varierte læringsaktiviteter basert på forelesninger og seminarer. Undervisningen baseres på høy egeninnsats og studentsamarbeid som peker fram mot et selvstendig arbeid med masteroppgave i begynneropplæring.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang i løpet av programperioden
Praksis
Se egen praksisplan
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- Forberede, lede og delta i fagsamtaler/diskusjoner i studentgruppen
- Med utgangspunkt i praksismappen og vurderingsrapporten skal det utarbeides en tekst (ca. 2000 ord) hvor studenten anvender faglitteratur for å reflektere over sin egen faglige utvikling som lærer i begynneropplæring.
Eksamen består av:
- Muntlig eksamen på 30 minutter med utgangspunkt i presentasjon av valgt tema. Tema skal være godkjent 3 uker før eksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.