Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2022

LER-3100 Masteremne i norskdidaktikk. Literacy, danning og flerspråklighet - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere. 

Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Innhold

I dette emnet er norskfaget som grunnlag for aktiv samfunnsdeltakelse et viktig tema. En utforskende og kritisk tilnærming til tekster i ulike sjangere og modaliteter er sentralt. Med perspektiver fra forskning og fagdebatt knyttet til dannings- og literacybegrepet skal studentene reflektere over det tekstsamfunnet de er en del av og skal virke innenfor. Dette emnet vil fokusere på utvikling av literacy og elevenes kompetanse i lesing, skriving og muntlighet. Det vil bli lagt vekt på flerspråklige perspektiver. 

Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i norsk.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

 

Ferdigheter

Studenten kan:

 

Kompetanse

Studenten:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisningsformer, slik som individuelt arbeid, arbeid i grupper og forelesinger. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer, slik som lesekonferanser, presentasjon og diskusjon av pensum muntlig og digitalt.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminarundervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Følgende arbeidskrav kommer i tillegg for studenter på master i grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10, og legges til det emnet som har praksisoppfølging (LER-3101 eller LER-3100).

Begge målformer skal være representert i omtrent like stort omfang.

Eksamen består av:

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.