Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
LER-3201 Masteremne i matematikkdidaktikk - sentrale matematiske temaer - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.
Forkunnskapskrav: Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7 trinn og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Studenten skal ha inngående kunnskap om:
- utvalgte temaer fra matematikkens historie.
- utvalgte begreper fra skolematematikken og deres historiske utvikling/bakgrunn.
- eksempler på matematikken i tradisjonelle kulturer.
- generalisering, spesialisering, abstraksjon og konkretisering i problemløsing og matematisk tenkning.
- bevis og argumentasjon.
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- analysere, forstå og kommunisere matematiske argumenter og bevis i skolematematikk.
- gjenkjenne og fasilitere matematisk tenkning hos elever.
- analysere, forstå, lage og løse matematiske problemer.
- bruke matematikkens historie og matematikken i tradisjonelle kulturer i egen undervisning.
- bruke problemløsing i egen undervisning.
Kompetanse
Studenten skal
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematisk tenkning og problemløsing.
- kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematikkhistorie og matematikken i tradisjonelle kulturer.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 60 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- Forberede, beskrive og begrunne et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemløsing, matematikkhistorie eller matematikk i tradisjonelle kulturer.
Eksamen består av:
Skriftlig skoleeksamen på 6 timer, uten hjelpemidler.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.