Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Kunnskap:
Etter bestått emne skal studentene ha følgende kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier innen vanskeområdet.
- Årsaksfaktorer
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Vanskenes ytringsformer.
- Innadvendte- og utagerende barn og unge.
- Svikt i sosial kompetanse.
- Omsorgssvikt
- Skolevegring
- Mobbing
- Forebygging
- Tidlig innsats
- Tiltak og evaluering av tiltak
Ferdigheter:
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle ferdigheter til å:
- Reflektere over egen kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet.
- Kunne begrunne valg av tiltak og tilrettelegging.
- Anvende faglige kunnskaper.
Generell kompetanse:
Studenten skal gjennom undervisningen utvikle kompetanse til å:
- Planlegge tiltak.
- Utdype og søke ny kunnskap og innsikt innen det spesialpedagogiske fag og forskningsområder
- Kunne analysere konkrete spesialpedagogiske problemer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Finne frem til og presentere for medstudenter, en relevant og aktuell forskningsartikkel som er publisert i løpet av de siste 10 år, med egne betraktninger knyttet til funn presentert i artikkelen.
- Skriftlig fremlegg over oppgitt emne - lengde 1.800-2.300 ord. Fremlegget leveres innen oppgitt frist.
Eksamen består av en 6 timers individuell digital skriftlig eksamen.
Eksamen vurderes med en karakterskala fra A-F, hvor A er beste karakter, E er dårligst og F regnes som stryk/ikke bestått.
Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.