Skriv ut | ![]() | Lukk vindu |
Vår 2022
PED-1017 Spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Emnet gir en generell innføring i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole. Spesialpedagogikkens plass i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet vil være sentralt i emnet.
Emnet gir kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i utrednings- og tiltaksarbeid i barnehage og skole. Studentene får et innblikk i utredningsarbeid, kartleggingsmateriell og kartleggingsprosedyrer og tilrettelegging i det spesialpedagogiske arbeidet.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske tiltaksarbeidet i barnehage og skole.
- Test-teori, kartlegging og kartleggingsmateriell i det spesialpedagogiske arbeidet
- Sentrale spesialpedagogiske begreper som tilpasset opplæring, tidlig innsats, forebyggende arbeid og likeverd.
- Sentrale lover og forskrifter knyttet til spesialpedagogisk arbeid i barnehage og skole.
- Tverrfaglig samarbeid om barn med behov for ekstra tilrettelegging i barnehage og skole
Ferdigheter
Studenten kan:
- Planlegge og gjennomføre enklere spesialpedagogiske kartlegginger i barnehage og skole
- Vurdere og gir råd om tiltak for barn med ekstra tilretteleggingsbehov i barnehage og skole.
- Utforme spesialpedagogiske utredningsrapporter
Kompetanse
Studenten kan:
- Reflektere over etiske dilemmaer knyttet til bruk av testmateriell innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet.
- Reflektere over egne kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse i spesialpedagogisk arbeid.
- Foreta kritiske refleksjoner over kvaliteten til kartleggingsmateriell basert på test-teori.
- Drøfte hvordan spesialpedagogikk som fagfelt kan bidra til forebygging av vansker hos barn og unge.
- Reflektere over egen og spesialpedagogens rolle i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole, samt i møte med foreldre/foresatte og øvrig hjelpeapparat.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av en kartleggingsrapport etter gjennomført kartlegging av en medstudent på 1-3 sider.
Eksamen består av:
- Gruppebasert muntlig eksamen med inntil 4 studenter med utgangspunkt i oppgitt tema knyttet til spesialpedagogisk arbeid. 1 dags forberedelse fra oppgaveutlevering til muntlig eksamen. Det gis individuell vurdering.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.