Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
PED-6342 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage – Fordypning 1 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Praktisk/teoretisk videreutdanningsemne på masternivå. Emnet er det første av to valgmoduler og fokuserer på profesjonskvalifiserende veiledning av studenter og nyutdannede.
Utdanningen danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning, både på master-og PhD nivå.
Emnet overlapper følgende emner:
- PED-6326 Veiledning for lærere i skole og barnehage
- PED-6327 Veiledning for praksislærere i barnehage
- PED-6319 Veiledning for lærerutdannere i praksisfeltet -del 2, 15 stp.
- PED-6320 Veiledning for nyutdannede lærere i skole og barnehage -del 2, 15 stp.
- Veiledning i praksis del 2
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet gir en fordypning i profesjonskvalifiserende veiledning for studenter og nyutdannede. Studiet har både teoretisk og praktisk tilnærming og det arbeides både individuelt og i grupper. Studiet krever at studentene tar utgangspunkt i de til enhver tid gjeldende rammer og mål for veiledning for studenter og nyutdannede.
Studiet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til veiledning av studenter og nyutdannede:
- Veiledning som fagfelt
- Fordypning i ulike veiledningstradisjoner og praktiske tilnærminger
- Fordypning i kommunikasjon og relasjon
- Fordypning i veiledning av studenter og nyutdannede lærere i barnehage og skole
- Profesjon og veiledning
- Makt og asymmetri i veiledning
- Profesjonsetikk og digital kompetanse
- Styrking og mestring i veiledning for profesjonsutviklingen
- Organisasjon og lærende kulturer
- Organisasjonsutvikling og veiledning
- Vitenskapsteori og metode
- Fordypning i aksjonsforskningsstrategier og veiledning
- Metoder for egen og andres utvikling
Søknadsfrist
Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider
Når man har fått godkjent søknaden av Utdanningsdirektoratet må man registrere seg på EVU-web innen midten av mai.
Opptakskrav
Det kreves godkjent utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, lærer i videregående opplæring; minst 3 år/ 180 stp. Søkere må dokumentere minst 3 års relevant praksis som lærer eller barnehagelærer etter endt utdanning. Søker skal stå i, eller etablere et pedagogisk veiledningsforhold med studenter, nyutdannede eller kollegaer.
Emnet bygger på grunnmodulen i Veiledning for lærere skole og barnehage.
Emne tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere. Søker må ha gjennomført emnets grunnmodul 15 stp.
Obligatorisk forkunnskapskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal følgende læringsresultat være oppnådd:
Kunnskaper :
Studenten skal ha:
- spesialisert innsikt i ulike veiledningstradisjoner, veiledningsretninger og karakteristiske praktiske tilnærminger
- avansert kunnskap om makt og asymmetri i veiledning
- fordypet innsikt i etiske perspektiver og utfordringer knyttet til veiledning, profesjonsutvikling og bruk av digitale verktøy
- inngående kunnskap om veiledningens muligheter og utfordringer knyttet til egen og andres profesjonelle utvikling og læring
- inngående kunnskap og forståelse for styrking og mestring i veiledning for profesjonsutvikling
- spesialisert kunnskap om bruk av strategier fra aksjonsforskning knyttet til forskning og utvikling
- inngående kunnskap om veiledning av studenter i praksis og nyutdannede lærere i barnehage og skole
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- anvende sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder, individuelt og i grupper
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor veiledningsfeltet og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsninger
- analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer
- gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser
Kompetanse :
Studenten skal kunne:
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på fagområdet
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
- bidra til utvikling, kritisk tenkning og innovasjon av gode veiledningsordninger
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledningsfeltet på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg eksamen:
- En plan for gjennomføring av minimum 3 veiledningsøkter (1-2 sider). Planen skal inneholde et punkt om kunnskapsdeling i eget kollegium på slutten av semesteret.
- Studenten skal presentere eget utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
- 80% oppmøte på samlingene
- 80% deltagelse på nettbasert arbeid.
Eksamen består av:
- En individuell skriftlig hjemmeoppgave på 7000 ord.
Oppgaven skal dreie seg om veilederens utvikling av egen kompetanse som veileder. Studenten skal sammen med medstudenter ta lyd- eller videoopptak av en- til to veiledningsøkter. Opptaket analyseres med fokus på egen veilederrolle. Erfaringer fra opptak og øvrige veiledningsøkter som gjennomføres i løpet av emnet inngår i oppgaven.
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.