Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2022

PED-6343 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage – Fordypning 2 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Praktisk/ teoretisk videreutdanningsemne på masternivå.

Emnet er det andre av to valgmoduler og fokuserer på prosessveiledning for kvalitetsutvikling i kollegagrupper.Det kan legges til rette for spesialisering inn mot barnehage, grunn- eller videregående skole.Utdanningen danner grunnlag for videre spesialisering i veiledning, både på master- og PhD nivå.

 

Emnet overlapper følgende emner:

Emnet kan ikke tas som enkeltemne


Studiepoengreduksjon

PED-6320 Veiledning for nyutdannede lærere i skole og barnehage veilederemne 2 15 stp

Innhold

Emnet gir en fordypning i profesjonsveiledning for kvalitetsutvikling i barnehage og skole. Studiet har både teoretisk og praktisk tilnærming og det arbeides både individuelt og i grupper.  

Studiet tar for seg følgende overordnede tema knyttet til prosessveiledning for kvalitetsutvikling i barnehage og skole: 

 


Søknadsfrist

Søknadsfrist 01.03. på Utdanningsdirektoratets nettsider 

Når man har fått godkjent søknaden av Utdanningsdirektoratet må man registrere seg på EVU-web innen midten av mai.


Opptakskrav

Det kreves godkjent utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, lærer i videregående opplæring; minst 3 år/ 180 stp. Søker skal stå i, eller etablere et pedagogisk veiledningsforhold med studenter, nyutdannede eller kollegaer. 

Emnet bygger på grunnmodulen i Veiledning for lærere skole og barnehage. 

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere. Søker må ha gjennomført emnets grunnmodul 15 stp  

 Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.  


Obligatorisk forkunnskapskrav

PED-6341 Veilederutdanning for lærere i skole og barnehage. Grunnmodul

Hva lærer du

Etter bestått emne skal følgende læringsresultat være oppnådd: 

Kunnskaper :

Studenten skal ha: 

 

Ferdigheter :

Studenten skal kunne: 

Kompetanse :

Studenten skal kunne: 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.


Undervisning

Emnet er samlingsbasert og går over et semester. Emnet består av 3 samlinger, à 2 dager. Emnet krever aktiv deltagelse i ulike aktiviteter både på samlingene, på egen arbeidsplass, på nettet og selvstudier. Det kreves at deltagerne praktiserer veiledning aktivt gjennom emnet, fortrinnsvis med studenter i praksis eller nyutdannede. Samlingene vil bestå av en veksling mellom veiledningsøvelser individuelt og i grupper, seminararbeid og arbeid med ulike tekster som skal dokumentere utvikling av egne veilednings- og vurderingsferdigheter.

Emnet evalueres fortløpende etter den enkelte samling og etter endt studieår. 


Eksamen

Arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg eksamen: 

Eksamen består av:

 

Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått 

Ved karakteren ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Arbeidene kan fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form. 


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen innlevering 25.05.2022

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.