Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2022

PSY-1512 Statistikk og metode II - 5 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på profesjonsstudiet i psykologi, og vil inngå som en obligatorisk del i programmet. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Studiepoengreduksjon

PSY-1522 Statistikk og metode II 5 stp

Innhold

Psykometrisk metode er relevant for alle retninger innen psykologi som bruker målinger av individer; enten det handler om evner, personlighetstrekk, holdninger, selvvurderinger, motivasjon, forestillinger eller målsetninger. Vi fokuserer på konstruksjon, bruk, og vurdering av psykologiske tester, samt på tolkning av forskningsresultater basert på slike.

Emnet gir en innføring i faktoranalyse og introduserer kandidatene for sentrale begreper og metoder innen psykometrien. Særlig står begreper som reliabilitet og validitet sentralt. Dette kunnskapsgrunnlaget er avgjørende for å kunne utføre og fortolke psykologisk forskning og utredninger av både klinisk psykologisk/psykiatrisk og nevropsykologisk art.


Obligatorisk forkunnskapskrav

HEL-0700 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse– og sosialfag., PSY-1020 Psykologiens historie og fenomenbeskrevet psykologi, PSY-1021 Innføring i generell psykologi, PSY-1022 Psykologisk metodologi

Hva lærer du

Når emnet er fullført og bestått skal studenten ha fått følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Ferdigheter:

Generell kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Det gis til sammen ca. 8 forelesninger (hver på to timer) fordelt på de ulike temaene som presenteres under emnets innhold. I tillegg arrangeres workshop med øvelsesoppgaver.

Eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må man ha bestått arbeidskravet for emnet. Det består av to innleveringer av relevante øvingsoppgaver. Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent og må gjennomføres og godkjennes samme semester som emnet tas.  Tidligere godkjente arbeidskrav gir ikke grunnlag for å gå opp til eksemen.

 

En 4-timers skriftlig skoleeksamen. Det gis bokstavkarakter fra A-F, der F er "ikke-bestått". Det tilbys kontinuasjonseksamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semester.