Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
SOK-2030 Næringsøkonomi og konkurransestrategi - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Studiepoengreduksjon
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.
Hva lærer du
KUNNSKAP
Kandidaten...
- har bred kunnskap om hvordan næringsøkonomisk analyse kan benyttes for å analysere strategisk interaksjon mellom bedrifter
- har bred kunnskap om grunnleggende teknikker i næringsøkonomisk analyse
- har kunnskap om anvendes og løsningskonsepter fra spillteori
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor næringsøkonomi og konkurransestrategi
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor næringsøkonomisk analyse
- kjenner til næringsøkonomiens og konkurransestrategiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
FERDIGHETER
Kandidaten...
- kan anvende næringsøkonomiske modeller på grunnleggende praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg, for eksempel:
- kan analyser konkurranseforhold og øvrige rammebetingelser som påvirker bedrifters tilpasning og likevekt i markedet, hvilke elementer som påvirker bedrifters valg av strategier i forhold til ulike andre aktører (herunder leverandører, kunder, konkurrenter og myndigheter)
- kan vurdere hvordan bedrifter strategisk kan opptre i markeder for å oppnå konkurransefordeler og/eller redusert konkurranse
- kan redegjøre for hvordan ulike former for nærings- og konkurransepolitikk kan påvirke bedrifters atferd, samt kan utvikle en strategi tilpasset bedriftens posisjon i markedet og de konkurranseforhold bedriftens opererer under.
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innenfor næringsøkonomisk analyse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling innenfor næringsøkonomi og konkurransestrategi.
- kan anvende relevante faglige verktøy, for eksempel grafisk illustrasjon og enklere matematisk analyse, for å analysere grunnleggende konkurransestrategiske problemstillinger.
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten...
- har kunnskap om relevante problemstillinger innenfor næringsøkonomien.
- har generell kunnskap over feltet konkurransestrategi og kan bidra til å utforme en strategi for bedriften som er tilpasset både markedssituasjon og konkurranseforhold som bedriften står overfor.
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor næringsøkonomisk analyse alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan presentere sentrale teori i faget, næringsøkonomiske problemstillinger og løsninger på disse både i grafisk, matematisk og muntlig form.
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor næringsøkonomisk analyse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor næringsøkonomisk forskning.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav: Prosjektarbeid der man skal jobbe sammen i grupper for å løse case/problemstilling, og muntlig presentasjon av dette arbeidet
Eksamen består av to deler: Semesteroppgave, som leveres i grupper, og individuell hjemmeeksamen. Det gis en samlet karakter for begge deleksamenene, hvor begge deleksamener må være bestått for å få karakter. Individuell hjemmeeksamen teller 60% og semesteroppgaven teller 40%. Bokstavkarakter A-E, med F som stryk. Det tilbys kontinuasjonseksamen på individuell hjemmeeksamen. Denne delen vil sammen med den tidligere innleverte semesteroppgaven utgjøre karakteren.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.