Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2022

VID-6089 Norsk 1 for 5-10 trinn, del 2: Litteratur- og lesedidaktikk - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Videreutdanning for lærere på lavere nivå. Emnet kan ikke tas som enkeltemne

Innhold

Emnet omfatter disse områdene: 

Leseforståelse og lesestrategier 

Kunnskap om hvordan elevene kan utvikle leseferdigheter og leseforståelse ved bruk av ulike lesestrategier er sentralt i dette emnet. Både skjønnlitteratur og sakprosa vil danne utgangspunkt for arbeidet.

Litteraturdidaktikk

Her blir det lagt vekt på hvordan lærere kan arbeide didaktisk med sakprosa og skjønnlitteratur på mellom- og ungdomstrinnet. Utvalgte tekster og tema innen samisk, norsk og nordisk barne- og ungdomslitteratur og fortellertradisjon blir studert. Teorier om litteratur og lesing vil bli diskutert med utgangspunkt i et spekter av tekster.

Muntlige ferdigheter

For å arbeide med elevenes muntlige ferdigheter, vil det bli fokusert på kritisk literacy og retorikk. Ulike former for sakprosa, inkludert multimodale digitale tekster, vil fungere som tekstgrunnlag.


Søknadsfrist

01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Opptakskrav

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn som tillater at de prøver ut didaktiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.   


Hva lærer du

Kunnskaper: 

Studentene skal 

Ferdigheter: 

Studentene skal 

Kompetanse: 

Studentene skal 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med inntil tre samlinger à inntil tre dager. På samlingene vil undervisninga bli lagt opp rundt forelesinger, diskusjoner, obligatoriske muntlige framføringer og veiledning knyttet til obligatorisk arbeid. Mellom samlingene må studentene regne med å bruke mye tid til individuelt arbeid og til å delta i gruppearbeid, fysisk og/eller via internett.  

Gjennom hele emnet blir det lagt opp til at både faglig kunnskap og forståelse, språklige ferdigheter og fagdidaktisk kompetanse blir utvikla gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringene fra klasserommet blir tatt videre i diskusjoner med faglærere og medstudenter, og danner grunnlag for deler av arbeidskravene og eksamenstekstene. 


Eksamen

Disse arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før en kan framstille seg for eksamen: 

Eksamen:

Fem dagers hjemmeeksamen. Målform bokmål. 

Eksamen blir vurdert med karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. A er beste karakter. 

Ved karakteren F kan en melde seg opp til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.   


Dato for eksamen

Hjemmeeksamen utlevering 30.05.2022 innlevering 03.06.2022

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.