Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2022
STV-3058 Nyere lederskapsteori - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
- Ledelseslitteraturens opprinnelse og historie
- Karismatisk Ledelse
- Transformasjons- og transaksjonsledelse
- Etisk ledelse
- Åndelig/spirituell ledelse
- Autentisk ledelse
- Estetisk ledelse
- Distribuert ledelse
- Tjenesteledelse (Servant Leadership)
- Teamledelse
- Nyere situasjonsteori
- Den nye generasjonen og ledelsesteoriene
- Kritiske tilnærminger til ledelse
Søknadsfrist
Opptakskrav
For opptak til emnet gjelder følgende opptakskrav:
Bachelorgrad og faglig fordypning: Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning.
I bachelorgraden eller tilsvarende kreves det at følgende fordypning inngår:
- 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, økonomi- og administrasjonsfag eller statsvitenskap. Studenter med annen relevant grad kan vurderes for opptak
- minst 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag
- minst 30 studiepoeng på 2000-nivå (påbyggingsnivå)
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre: Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget (hele graden/180 studiepoeng). Emner med vurderingsuttrykk «bestått» blir ikke inkludert i beregningen. Studenter fra andre læresteder søker opptak på et tilsvarende grunnlag.
Søknadskode 9371 enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- den historiske utviklingen av ledelsesfaget
- hva som skiller de ulike teoretiske tilnærmingene til ledelse fra hverandre og hvorfor de er vokst frem.
- kritikken av de respektive teoriene
- de empiriske kunnskapshullene innenfor forskningsfeltet
Ferdigheter
Studenten kan:
- forholde seg kritisk til ulike teorier om ledelse spesielt, og ledelsesfaget generelt
- anvende nyere teorier om ledelse i empiriske studier
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til ledelse av vår tids organisasjoner
Kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- presentere og formidle selvstendig arbeid ved hjelp av fagets begrepsapparat
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert.
Undervisningsformen vil veksle mellom seminarform og ren forelesning.
Kvalitetssikring av emnet: Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Evaluering foretas vanligvis muntlig, slik at studentene og faglærer kan komme i dialog om ev. behov for endringer.
Eksamen
Eksamen er todelt og består av:
- en hjemmeeksamen på om lag 4000 ord over oppgitt tema. Skrivefristen er to uker. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på om lag 6000 ord
- en muntlig eksamen
Den skriftlige besvarelsen karakterfestes først, og denne må være bestått (karakter A-E) for å kunne fremstilles seg til muntlig eksamen. Muntlig eksamen gir mulighet til å justere karakteren med inntil en bokstav. Den samlede karakteren fastsettes etter muntlig eksamen. Ved bestått skriftlig del, men ikke-bestått muntlig, kan man fremstille seg på nytt til muntlig eksamen på bakgrunn av den beståtte skriftlige delen, jfr. Eksamensreglementet ved UiT Norges arktiske universitet.
Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15.januar for eksamen i høstsemesteret og 15.august for eksamen i vårsemesteret.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.