Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
BED-2058 Serviceledelse og innovasjon - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).
Hva lærer du
Etter å ha gjennomført dette emnet skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper:
- Bakgrunn og teorier innenfor serviceledelse og innovasjon.
- Hvorfor serviceledelse er viktig.
- Kunnskap om hva som kjennetegner tjenester.
- Ha praktiske og teoretiske kunnskaper for å kunne løse konkrete problemstillinger for en handels- og/eller servicebedrift.
- Kunnskap om servicepyramiden og hva moderne tjenesteyting innebærer.
- Ha innsikt i - og kunnskap om ulike sider ved servicekvalitet.
- Ha kunnskap om kundeopplevd verdi og kundetilfredshet.
- Ha kunnskap om hvordan en bør reagere og agere når ting går galt.
- Forstå serviceinnovasjon og hva innovasjon dreier seg om.
- Hvordan forbedre og utvikle nye og eksisterende tjenester.
Ferdigheter:
- Kunne bruke relevant teori for å gi, muliggjøre, og levere et serviceløfte.
- Kunne bruke serviceledelse som et markedsføringsverktøy.
- Finne og evaluere ulike teoretiske aspekter ved servicekvalitet og servicefeil.
- Analysere og diskutere relevante problemstillinger i tilknytning til serviceledelse.
- Bruke innovative løsninger som et markedsføringsredskap.
Generell kompetanse:
- Kunne forstå og bruke relevant serviceledelsesteori.
- Kunne formidle ulike aspekter ved service.
- Forstå skillet mellom kundens rolle og bedriftens rolle i serviceleveransen.
- Diskutere ulike konsepter og ideer innenfor service og innovasjon.
- Gjøre kritiske refleksjoner omkring serviceledelsens betydning.
- Kunne iverksette innovasjon gjennom å «forbedre det gamle» eller ved å tenke helt nytt.
- Kunne identifisere og gjøre bruk av sentrale kilder og oppslagsverk i faget.
- Arbeide selvstendig med innovative oppgaver.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Det velges ut et bedriftscase som studentene fordyper seg i. Studentene vil få en praktisk problemstilling knyttet til bedriftens drift og ledelse. Studentene jobber fortrinnsvis i grupper med den gitte problemstillingen (innhente data, teorifordyping og avgrensning). Arbeidet skal munne ut i en obligatorisk muntlig presentasjon og en skriftlig innlevering.
Eksamen:
4 timers individuell skriftlig eksamen med bokstavkarakterer A-F, hvor F er stryk. Eksamen avholdes ved campus Harstad.
Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet ved campus Harstad.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.