Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
BIO-2017 Økologi - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Kurset omfatter klassisk og moderne økologi på alle nivåer fra individbasert til økosystembasert økologi med både teori- og feltbasert undervisning. Kurset gir innføring i rådende økologisk teori, med støtte i sentrale eksempler på anvendt økologi samt innsikt i ulike økosystemer.
Kurset gir videre eksempler på hvordan økologi har sin forklaring i ulike deler av biologien, og hvordan økologi belyses med kvantitative data og modellering.
Studentene vil delta på omfattende feltkurs i ferskvanns-, marine og terrestre økosystem i Nord-Norge med demonstrasjoner og studier av økologiske konsepter og teorier.
Studentene skal gjøre egne økologiske studier og delta i hele prosessen fra hypoteseformulering, innsamling av feltdata, kvantitativ databehandling og analyse fram til syntese og ferdigstilling av vitenskapelig rapport og presentasjon.
Hva lærer du
Kunnskap:
- Kunne definere økologi, ha god forståelse for hvordan økologi integrerer biologisk kunnskap samt ha kjennskap til generell terminologi anvendt i økologi.
- Kunne definere følgende nivåer av økologi og forstå hvordan de er integrert;
- Organismeøkologi (autøkologi, økofysiologi)
- Evolusjonær økologi
- Populasjonsøkologi
- Funksjonell økologi (interaksjonsøkologi, økologi basert på funksjonelle trekk)
- Samfunnsøkologi
- Økosystemøkologi (næringsnettbasert økologi, kretsløpsbasert økologi)
- Anvendt økologi (bevaringsøkologi, global økologi, økosystemtjenester)
- For alle nivå av økologi nevnt ovenfor;
- Ha kjennskap til sentrale abiotiske vilkår innen ferskvanns-, marine og terrestre systemer
- Ha kjennskap til rådende økologisk teori
- Kunne gjengi eksempler som illustrerer økologisk teori, inklusive data- og/eller modelleringsgrunnlaget
- Kunne definere biodiversitet og se sammenhengen mellom biodiversitet og økologi
- Kunne forklare betydning av (ulike) tidsmessige og romlige skalaer
Ferdigheter
- Kunne anvende økologisk teori i ulike biotoper og økosystem (som ferskvanns-, marine og terrestre økosystemer)
- Kunne beskrive biodiversitet i økologiske system
- Ha oversikt over vesentlige trusler mot biodiversitet
- Kjenne til ulike (data)kilder for økologisk informasjon
- Kunne utføre metoder for innsamling av økologisk informasjon i ulike biotoper og økosystem
- Kunne analysere og syntetisere informasjon (innsamlet data) fra et økologisk system
- Kunne tolke enkle eksperimentelle og observasjonelle funn fra økologiske system
- Kunne sette opp en enkel økologisk modell
Kompetanse
- Kunne drøfte/reflektere over anvendelse av økologisk teori på tvers av økosystemer med ulike abiotiske betingelser
- Kunne anvende økologisk teori for å vurdere/sette fram hypotese om tilstanden til eksisterende økosystem
- Kunne anvende økologisk teori for å vurdere/sette fram hypotese om trusler mot eksisterende økosystem inklusive klimaendringene og tap av artsmangfold
- Kunne drøfte betydningen av variasjon i økologiske system
- Kunne vurdere ulike datakilder for økologisk informasjon
- Kunne generere informasjon om naturens goder/ økosystemtjenester fra ulike biotoper og økosystem, samt kunne forklare avveininger mellom bruk av ulike goder
- Kjenne til større globale initiativ for dokumentasjon og politisk rådgivning om klimaendringer (IPPC) og endringer i artsmangfold (IPBES) og hva disse sier om vesentlige trusler mot biodiversitet
- Kunne delta i samfunnsdebatten om økologi
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk. Noe av undervisningen vil gis på engelsk.
Eksamensspråket er hovedsakelig norsk, men enkelte spørsmål kan bli stilt på engelsk. Det er mulig å gi besvarelser på engelsk.
Undervisning
Eksamen
Skriftlige eksamener. En deleksamen ved slutten av første semester teller 40% av endelig karakter, endelig eksamen ved slutten av andre semester teller 60% av endelig karakter. Det er krav om bestått deleksamen for å kunne følge undervisningen i andre semester.
Bokstavkarakterer A-E for bestått. F er ikke bestått.
Arbeidskrav:
- Deltagelse på alle feltkurs og labkurs.
- Innlevering av feltkursrapporter og innsamlede data.
- Innlevering av prosjektrapport på IMRAD format.
- Modul-spesifikke, seminar-relaterte arbeidskrav som annonseres i oppstarten av hver modul.Det er ett arbeidskrav per undervisningsmodul. Arbeidskravene kan variere fra deltagelse i spill til tester og besvarelse av spørsmål.
- Deltagelse på mini-symposium med framføring av prosjektrapport.
Kontinuasjonseksamen:
Det gis kontinuasjonseksamen for første del-eksamen. Det gis ikke kontinuasjonsadgang for andre del-eksamen.
Ved nytt ordinært forsøk i eksamen:
Studenter som ønsker å gjøre nytt ordinær forsøk i eksamen kan beholde karakterer fra del-eksamen.