Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
BLU-1228 Samfunn, religion, livssyn og etikk - 20 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold, der samiske forhold vektlegges. Tema knyttes til profesjonsetikk, etikk, ulike religiøse og ikke -religiøse livssyn, og filosofi. Barnehagelærerens refleksjon over sin virksomhet i et overordnet samfunnsperspektiv er sentralt og inngår i barnehagelærerens kompetanse for å forstå og møte mennesker fra ulike kulturer, spesielt med tanke på barn, medarbeidere og foresatte.
Veiledning som verktøy for utvikling av kompetanse i personalgruppa og i samhandling med foresatte vil også bli belyst.
Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet. Omfang: 15 dager. Se studieplan og håndbok for praksis.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette innebærer i et flerkulturelt samfunn, samt kunnskap om samiske kulturer og urfolksrettigheter
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling, kjønn og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv
- barns reaksjoner og barnehagelærerens ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og overgrep, samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og familier i samarbeide med andre hjelpeinstanser
- barnehagens samarbeid med foresatte og veiledningsteori som pedagogisk verktøy
- kristendom, andre religioner og livssyn representert i det norske samfunn
- filosofi, etisk teori og etisk veiledning
- barnehagen som arena for barns rettigheter, internasjonale konvensjoner, samt lover og forskrifter som regulerer barnehagens virksomhet
- ansvarsområder og arbeidsoppgaver knyttet til pedagogisk ledelse
Ferdigheter
Studenten kan:
- begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- utøve digital dømmekraft, reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold, og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- inngå i samarbeid med alle barns foresatte og reflektere over egen rolle som kommunikasjons- og samarbeidspartner
- formidle tradisjoner og skikker fra ulike kulturer og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
- samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- utøve demokratisk praksis i arbeid med barn, personale og foresatte og benytte veiledningssamtaler som verktøy i personalledelse
- tilrettelegge for inkluderende fellesskap som også ivaretar barn med behov for særskilt hjelp og støtte
- gi barna opplevelser knyttet til tradisjoner og læringsmuligheter i lokalsamfunnet og fremme etisk bevissthet om miljø og bærekraftig utvikling både lokalt og globalt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et profesjonsfaglig grunnlag for å kunne samarbeide med andre profesjoner og eksterne samarbeidspartnere
- kan inngå i et konstruktivt samarbeid med barns foresatte
- kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og være etisk reflektert i veiledningssamtaler
- kan se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
- forstår sammenhengen mellom demokratiske prosesser i barnehage og samfunn
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningen gå over begge semester.
Undervisningsomfang: om lag 100 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og informerer medarbeiderne i barnehagen om arbeidet i praksis
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- bestått praksis i emnet
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, gjennomføre og vurdere minimum en foreldresamtale. Samtalen planlegges i samarbeid med foresatte og praksislærer
- gjennomføre og reflektere rundt filosofiske samtaler med barn. Dokumenteres i en praksisfortelling (om lag 800 ord) som drøftes med praksislærer
- dokumentere hvordan mangfold kommer til uttrykk i barnehagen. Dokumentasjon skal legges frem som grunnlag for refleksjon i et muntlig faglig innlegg i avdeling/base og/eller personalmøte
- gjennomføre samtale med barnehageleder om barnehagens arbeid med barn som har behov for tilpassa opplæring/ekstra hjelp og støtte, og hvordan barnehagen fokuserer på foreldresamarbeid knyttet til dette.
- et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra praksis er tema (om lag 800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- skriftlig oppgave over gitt tema individuelt eller i grupper på to studenter (om lag 2000 ord)
- individuell skriftlig oppgave knyttet til barnehagelærerens rolle i møte med barn utsatt for vold og overgrep (omfang om lag 1000-1500 ord)
- muntlig framlegg i grupper (2-4 studenter). Framlegget skal være refleksjoner over dokumentasjonsarbeid av mangfold utført i praksisbarnehage
I praksis foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Individuell hjemmeeksamen over gitt tema. Varighet fem dager (omfang om lag 3500 ord).
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter. Ved ikke bestått praksis gjennomføres ny praksis samtidig med ordinær praksis påfølgende studieår. Ved karakter F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i påfølgende semester. Se forskrift for eksamen ved UiT for nærmere informasjon.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.