Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2021
BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen.
Emnet kan tas som videreutdanning for lærere og barnehagelærere, men er også relevant for kandidater med helse- og sosialfaglig bakgrunn.
Innhold
Innholdet i emnet består i hovedsak av følgende deler:
- Ledelse i et relasjonelt perspektiv
- Læringsledelse og endringsarbeid
- Kommunikasjon, mangfold og sosiale prosesser
- Psykososialt arbeidsmiljø og konflikter
- Veiledning som verktøy i lærings- og utviklingsprosesser
- Veiledningsøvelser
Praksis inngår som en integrert del av emnet for studenter i barnehagelærerutdanningen. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
For studenter som tar emnet som videreutdanning gjelder krav om kompetanse på bachelornivå i pedagogiske eller helse- og sosialfaglige utdanninger.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- kommunikasjonsteori
- interkulturell kommunikasjon
- psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og et inkluderende arbeidsliv
- konflikter og konflikthåndtering
- sentrale begreper og ulike tradisjoner i veiledning
- samspill, roller og maktforhold i veiledningsprosesser
- ulike modeller for veiledningssamtaler
Ferdigheter
Studenten kan:
- observere, beskrive og vurdere pedagogiske situasjoner fra ulike ståsted
- vurdere og utøve pedagogisk ledelse i ulike sammenhenger
- håndtere praktiske og personlige utfordringer i samarbeidsrelasjoner og i endringsarbeid
- gjennomføre veiledningssamtaler og anvende ulike metodiske tilnærminger i veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- vurderer og håndterer etiske problemstillinger som leder
- anvender veiledning som verktøy for faglig refleksjon og utvikling av handlingskompetanse
- identifiserer og håndterer etiske problemstillinger i veiledning
- analyserer og håndterer sosialt mangfold i yrkesrelevante kontekster
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert i Alta. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstilles for eksamen:
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- deltakelse i ulike former for pedagogisk lederarbeid
- intervjue barnehageleder/pedagogiske ledere om ansvar, oppgaver og utøvelse av pedagogisk ledelse i barnehagen, med særlig fokus på ledelse av medarbeidere
- gjennomføre veiledningssamtale med minst én medarbeider i barnehagen
- skrive et individuelt refleksjonsnotat, der studentens læring og erfaringer fra praksis er tema (800 ord)
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter på samlinger med minimum 70 %
- innlevering av tre veiledningsgrunnlag i forkant av veiledningsøvelser (150-250 ord)
- deltakelse i veiledningsøvelser etter ulike modeller
- læringsledelse/fremlegg i plenum med utgangspunkt i utvalgt pensum (20 min.)
- formulere en problemstilling og skrive en individuell oppgave med utgangspunkt i erfaringer fra praksisfeltet, der valgt tematikk drøftes og har relevans for emnet og yrkesutøvelsen (1500-2000 ord). For studenter i barnehagelærerutdanningen skal oppgaven bygge på erfaringer fra gjennomført praksis i emnet og være en videreutvikling av det individuelle refleksjonsnotatet som tematiserer studentens læring og erfaringer fra praksis (se over).
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- Et individuelt refleksjonsnotat (1000 ord) basert på gjennomførte veiledningsøvelser med påfølgende loggskriving.
For studenter i barnehagelærerutdanningen som gjennomfører obligatorisk praksis i emnet, foregår det en kontinuerlig vurdering av studentens evne til å mestre sin fremtidige rolle som barnehagelærer. Studentens praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Eksamen består av:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang om lag 2500 ord.
Ved bedømmelse av eksamen benyttes gradert karakter etter en skala med seks trinn fra A til E for Bestått, og F for Ikke bestått, med A som beste karakter. Ved karakter F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.